عنوان | سنتزپژوهی بازنمایی زنان در سینمای ایران |
تعداد صفحات | 29 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه جامعه، فرهنگ و رسانه - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات سال 5 پیاپی 22 |
تاریخ انتشار | بهار - 1396 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 97-69 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زن در سینما سینمای ایران زن در سینمای ایران بدن زنان تصویر زن در رسانه تصویر زن در سینمای ایران مدیریت بدن تصویر زن پذیرش اجتماعی بازنمایی رسانهای بازنمایی زن برساخت اجتماعی قدرت سینما در برسازی سنتزپژوهی |
چکیده |
چگونگی تصویرسازی زنان در سینما تابع پذیرش اجتماعی و مقبولیت عام است. با استفاده از رویکرد برساختگرایی، خوانشی از مطالعات انجام شده در مجلات معتبر علمی-پژوهشی با شیوه سنتزپژوهی انجام گرفت. به همین دلیل با دو متغیر «مدیریت بدن» و «بازنمایی زنان در سینما» در مجموع 63 مقاله مورد ارزیابی قرار گرفت و درنهایت 40 مقاله برای خوانش مجدد کدگذاری و شاخصها و مفاهیم آنان استخراج شد. بعد از کدگذاری مجدد، نتایج مطالعه تلفیقی در چهار دسته «اولویت بخشی به مفاهیم زنِ مدرن صرفاً بهمثابه ویترین توسعه و پیشرفت جامعه مدرن»، «بدن مدیریت شده نمادی از زن عصیانگر و غیرفرمانبر»، «شیانگاری زنان برای جلب رضایت از نظام مردسالار» و «مدیریت بدن بهمثابه ابزار مطیعساز زن در پذیرش اجتماعی» تقسیمبندی شد و با استناد به مصادیق نحوه برساخت زن در سینمای ایران هویدا شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که نگاه فرادستی فرودستی بر هویت زنانه در سینمای ایران (قبل و بعد از انقلاب) وجود داشته و زن بهمثابه کالایی برای برجستهسازی بیشتر مرد به تصویر کشیده شده است. مدیریت بدن زنان و ظاهر مدرن نیز به واسطه حضور مردانی که زن مدرن را اینگونه مطلوب ارزیابی میکنند، بیان شده که در صورت تصمیم مردان، قابلیت حذف و جایگزینی توسط زنان سنتی و مطیع را به سهولت داراست. بدن زن بهمثابه ابزاری برای پذیرش اجتماعی و تأیید جامعه مردان بازنمایی شده و به همین دلیل این نگاه زیباشناختی بر بدن زن نیز حاکی از سلطه مردان بر نقش و برساخت هویت زنان در جامعه ارزیابی میگردد. |
کد مقاله | 29247 |
تعداد بازدید | 220 |
|