عنوان | نقش واسطهگری سازگاری اجتماعی در بین الگوهای خانواده و سلامت روان نوجوانان |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات روانشناسي تربيتي - دانشگاه سیستان و بلوچستان - با همکاری انجمن ایرانی - علمی پژوهشی پیاپی 29 |
تاریخ انتشار | بهار - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 256-237 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | الگوی خانواده سازگاری اجتماعی جهتگیری ارتباطی گفت و شنود بهداشت روانی نوجوانان دانشآموزان دبیرستانی سازگاری اجتماعی نوجوانان سلامت روانی نوجوانان دبیرستانی الگوی ارتباطی خانواده دانشآموزان نوجوان سازگاری دانشآموزان |
چکیده |
هدف از این پژوهش تبیین نقش واسطه گری سازگاری اجتماعی برای الگوهای خانواده و سلامت روان نوجوانان شهر شیراز بود. روش تحقیق در این پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل دانش آموزان دبیرستانی گروه سنی 13 تا 16 ساله شهر شیراز در سال تحصیلی 96-95 بودند. نمونه مورد مطالعه در این تحقیق شامل 603 نفر (286 دختر و 317 پسر) که به شیوه نمونهگیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه های ابزار تجدید نظر شده الگوی ارتباطات خانواده ریچی و فیتزپاتریک (1990)، پرسشنامه سازگاری دانش آموزان دبیرستانی سینها و سینگ (1993) و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل مسیر انجام گردید. یافته های تحقیق نشان داد از بین الگوهای ارتباطی خانواده تنها گفت و شنود قادر است واریانس سلامت روان را به میزان 12 درصد پیش بینی کنند و متغیر سازگاری دارای نقش کامل واسطه ای در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و سلامت روان بود. در مجموع یافته های این تحقیق نشان می دهد که آموزش و فراهم سازی زمینه ای برای یادگیری مهارت های سازگاری در هر زمینه ای ضامن سلامت روان می باشد. |
کد مقاله | 29238 |
تعداد بازدید | 203 |
|