عنوان | رابطه دلبستگی به والدین، هوش معنوی و جنسیت با بهزیستی روانشناختی در دانشآموزان تیزهوش |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی مدرسه (مصوب وزارت علوم) شماره 4 پیاپی 24 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 199-176 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت بهزیستی روانشناختی دانشآموزان تیزهوش هوش معنوی دلبستگی به والدین تیزهوشی |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط سبک دلبستگی به والدین، هوش معنوی و جنسیت با بهزیستی روانشناختی در نوجوانان تیزهوش بود. جامعۀ این پژوهش شامل تمام دانشآموزان تیزهوش شهر قم در سال تحصیلی 94-95 بود. نمونۀ این پژوهش شامل 299 نفر(151 پسر و 148 دختر) از دانشآموزان متوسطه دوم بود که برای انتخاب آنها از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ دلبستگی به والدین، پرسشنامۀ خودسنجی هوش معنوی و مقیاس 18 سؤالی پرسشنامۀ بهزیستی روانشناختی ریف استفاده شد. برای تحلیل یافتهها از آزمون آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هوش معنوی و دلبستگی ایمن به والدین با بهزیستی روانشناختی و مؤلفههای آن در دانشآموزان تیزهوش رابطۀ معنادار و مستقیم وجود دارد و دلبستگی به والدین 37 درصد از تغییرات بهزیستی روانشناختی را تبیین میکند. همچنین نتایج نشان داد که نمرۀ بهزیستی روانشناختی دختران بهتر از پسران است، ولی جنسیت نقش تعدیلکنندگی نداشت. در نتیجه هوش معنوی و دلبستگی ایمن به والدین با بهزیستی روانشناختی رابطۀ مستقیم دارد و جنسیت نیز در آن مؤثر است. |
کد مقاله | 29227 |
تعداد بازدید | 261 |
|