عنوان | نیازهای آموزشی والدین دانشآموزان دوره ابتدایی در حوزه تربیت اجتماعی |
تعداد صفحات | 27 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش شماره 4 پیاپی 37 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 117-91 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نیازهای آموزشی نیازسنجی دانشآموزان دوره ابتدایی نیازسنجی آموزشی نیازهای آموزشی والدین تربیت اجتماعی |
چکیده |
این مطالعه با هدف شناسایی نیازهای آموزشی والدین دانشآموزان دورۀ ابتدایی در حوزه تربیت اجتماعی انجام شده است. روش پژوهش ترکیبی و از نوع اکتشافی است و در بخش کیفی از نوع تحلیل محتوای کیفی استقرایی است. در این مرحله نمونه مورد نظر از میان صاحبنظران و کارشناسان موضوعی و به روش هدفمند انتخاب شده است. ابزار مورد استفاده مصاحبه باز بوده که تا دستیابی به مرحله اشباع انجام شده است. در بخش کمّی، این مطالعه از نوع پیمایشی و از نظر هدف، از نوع پژوهش کاربردی میباشد. در مجموع 300 مدیر، 1800 معلم و 3600 ولی دانش آموز از ده استان نمونه این پژوهش بودند که به روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته بود که بر اساس نتایج حاصل از بخش کیفی با کسب روایی و محاسبه پایایی پرسشنامه (0/97) میان نمونه آماری اجرا شد. در این مطالعه ابعاد و نشانگرهای تربیت اجتماعی شناسایی شده است. یافتهها نشان میدهند که پاسخگویان همۀ گویهها، نشانگرها و ابعاد را در حد زیاد و خیلی زیاد مورد نیاز دانستهاند. اولویتبندی نیازها از دیدگاه مدیران و معلمان یکسان بوده، اما میان نظرات مدیران و والدین و نظرات معلمان و والدین تفاوت معنادار وجود دارد. اولویت نیازها از دیدگاه مدیران و معلمان به ترتیب 1. مهارتهای میان- فردی 2. مهارتهای شهروندی،3. مهارتهای فردی و 4. شناخت ویژگیهای کودکان است. |
کد مقاله | 29189 |
تعداد بازدید | 280 |
|