عنوان | اثربخشی برنامه پیوند علائق میان خانوادهها و معلمان بر نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای و مشکلات اجتماعی |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش شماره 4 پیاپی 37 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 46-29 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مشکلات اجتماعی اختلال نافرمانی مقابلهای برنامه پیوند علائق میان خانوادهها و معلمان |
چکیده |
اختلال نافرمانی مقابلهای، یک اختلال شایع و ناتوان کننده در کودکان است که برای معلمان، خانواده و کودک مشکلاتی را ایجاد میکند و با میزان بالایی از معضلات اجتماعی همراه است و در نوجوانی و بزرگسالی میتواند سبب بروز اختلال سلوک شود. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه پیوند علائق میان خانوادهها و معلمان (ساختۀ ادی، رید و فترو، 2000)، بر کودکان دارای نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای است. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. مشارکت کنندگان 30 دانشآموز پسر با اختلال نافرمانی مقابلهای (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) مقطع ابتدایی دبستان اندیشه، منطقه 18 شهر تهران در سال تحصیلی 1394-1393 بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه سیاهه رفتاری کودک (فرم والدین)، فرم گزارش معلم و خرده مقیاس سنجش مشکلات اجتماعی از نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ (آخنباخ و رسکورلا، 2001؛ انطباق و هنجاریابی، مینایی، 1384) و ملاکهای مبتنی بر راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی (ویراست پنجم، انجمن روانپزشکی آمریکا، 2013) برای تشخیص اختلال نافرمانی مقابلهای بود. دادهها با آزمون کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد برنامه پیوند علائق میان خانوادهها و معلمان تأثیری معنادار بر کاهش نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای از دیدگاه والدین و معلمان دارد. همچنین نتایج نشان داد این برنامه بر کاهش میزان مشکلات اجتماعی از دیدگاه والدین و معلمان تأثیرگذار است. |
کد مقاله | 29188 |
تعداد بازدید | 266 |
|