عنوان | اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود تنیدگی والدینی، مادران دانشآموزان دختر دوره ابتدایی |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی تربیتی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 8 شماره 3 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 47-37 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تنیدگی والدینی آموزش مادران آموزش والدین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) والدگری دختران مقطع ابتدایی والدگری مادران تنش والدگری |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود تنیدگی والدینی، مادران دانش آموزان دختر دوره ابتدایی صورت گرفت. روش پژوهش شبه آزمایشی با اجرای پیشآزمون و پسآزمون بود که از بین کلیه مادران دانشآموزان دختر دوره ابتدایی شهر خمینی شهر (اصفهان) تعداد 60 نفر با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش و مصاحبه با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (30 مادر) و گروه گواه (30 مادر) جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش خانواده مبتنی بر پذیرش و تعهد درمانی قرار گرفتند. جهت ارزیابی تنیدگی در نظام والد-کودک از پرسشنامه خود گزارش دهی آبیدین (1990) استفاده شد. دادهها با استفاه از روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای این پژوهش نشان داد که متغیر مستقل در تقویتگری، خلق کودک، پذیرندگی، سازشپذیری اثر دارد. اما مداخله آموزش خانواده مبتنی بر پذیرش و تعهد نتوانسته منجر به بهبود عملکرد کودکان در متغیر بیتوجهی/ فزونکنشی گردد ( 05/0 P < ). به طور کلی نتیجه این پژوهش نشان داد که برنامه آموزش خانواده مبتنی بر پذیرش و تعهد منجر به بهبود تنش والدگری مادران شده است. |
کد مقاله | 29179 |
تعداد بازدید | 216 |
|