عنوان | اثربخشی آموزش والدین با رویکرد آدلری بر تغییر شیوههای فرزندپروری والدین دارای کودکان با اختلال نارسایی توجه بیش فعالی |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی افراد استثنایی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 27 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 159-135 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اختلالات روانی فرزندپروری مقتدرانه فرزندپروری مستبدانه فرزندپروری سهل گیرانه اختلال بیش فعالی کم توجهی رویکرد آدلر آموزش والدین اختلالات روانی در کودکان شیوههای فرزندپروری مادر کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه سبک فرزندپروری |
چکیده |
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش والدین با رویکرد آدلری بر تغییر شیوههای فرزندپروری والدین دارای کودکان با اختلال نارسایی توجه بیشفعالی است. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. تعداد 30 نفر از والدینی که فرزندانشان با استفاده از پرسشنامه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی (2013) دارای این اختلال تشخیص داده شده بودند به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جای گرفتند. ابزارهای پژوهش، پرسش نامه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی (2013) و سبکهای فرزندپروری رابینسون و همکاران (2000) بود. آموزش والدین با رویکرد آدلری در قالب 10 جلسه 90 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد. در پایان و در پیگیری، دو گروه آزمایش و کنترل، پرسشنامه سبک فرزندپروری را به عنوان پسآزمون تکمیل کردند. دادهها با استفاده از تحلیل تحلیل واریانس همراه با اندازه گیری مکرر تحلیل شد. نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان داد که این برنامه آموزش والدین توانسته است در افزایش شیوة فرزندپروری مقتدرانه (مادر) و نه پدر تأثیر معنادار داشته باشد. همچنین لازم به ذکر است که این برنامه آموزش والدین بر شیوة فرزندپروری مستبدانه و سهلگیرانه (پدر و مادر) تأثیر معنادار نداشت. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که این برنامه آموزش والدین به شیوه آدلری، شیوه فرزندپروری مقتدرانه مادران دارای کودکان با اختلال نارسایی توجه بیشفعالی را تغییر داده است. |
کد مقاله | 29178 |
تعداد بازدید | 198 |
|