عنوان | بررسی فقهی و روانشناختی ادله مشروعیت تعزیر و تأدیب کودک |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه مطالعات فقه تربیتی (راه تربیت سابق) - جامعه المصطفی العالمیه سال 3 پیاپی 6 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 120-93 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ادله فقهی تعزیر کودک تأدیب تنبیه تعزیر بررسی فقهی ادله مشروعیت تنبیه کودک تأدیب کودک بررسی روانشناختی |
چکیده |
در فقه امامیه تنبیه کودکان به طور کلی ممنوع نشده است، بلکه حرمت اولیۀ آن تحت دو عنوان کلی؛ تعزیر و تأدیب از شمول اصل اولیه خارج شده است. بر این اساس، سؤال اصلی این پژوهش راجع به ادلۀ فقهی و روانشناختی مشروعیت این دو عنوان فقهی میباشد. پس از واکاوی مستندات و نظریات فقهی مشروعیت تعزیر و تأدیب کودکان مشاهده شد: دو دیدگاه عمده دربارۀ آنها را میتوان تصور نمود. دیدگاه اول؛ نظر مخالفان است که بر پایۀ اصل اولیۀ حرمت تنبیه کودک و مفهوم سه دسته از روایات شکل گرفته و دیدگاه دوم به ادلۀ روایی و تمسک به مصداق قاعدۀ احسان و اتفاق فقها بر جواز این دو عمل، اشاره کرده است. از نظر این پژوهش، تنها دیدگاه دوم قابل پذیرش است، زیرا عدم کافی بودن مستندات فقهی مخالفان، نمیتواند موجب حذف اصل تنبیه شود. دانشمندان روانشناس، دو دیدگاه عمده دربارۀ تنبیه کودکان ارائه کردهاند. در نتیجه بین ادلۀ فقهی و روانشناختی تأدیب و تعزیر کودکان، فیالجمله هماهنگی وجود دارد. |
کد مقاله | 29153 |
تعداد بازدید | 369 |
|