• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی مقایسه‌ای رویکرد افراد مجرد و متأهل درباره کارکرد ازدواج
تعداد صفحات 26
نویسنده طاهره  گلستاني بخت
مشخصات نشریه دوفصلنامه مطالعات اسلامی زنان و خانواده - جامعه الزهرا (س) - مصوب حوزوی سال 3 پیاپی 5
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1395
درجه علمی ندارد
محدوده صفحات 136-111
زبان فارسی
کلید واژه تشکیل خانواده  افراد متأهل  کارکرد ازدواج  تحلیل محتوا  افراد مجرد  
چکیده تغییر و تحول الگوهای ازدواج و چگونگی تشکیل خانواده به دنبال گذار از جامعه سنتی به مدرن سبب تغییراتی در اهداف، کارکرد و ضرورت تشکیل خانواده شده است. هدف این پژوهش، بررسی مقایسه ­ای رویکرد افراد مجرد و متأهل درباره کارکرد ازدواج با روش کیفی، از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری مقاله، همه زنان و مردان مجرد و متأهل شهر تهران را دربرمی­گیرد. حجم نمونه، شامل 55 مرد مجرد، 57 مرد متأهل، 66 زن مجرد و 60 زن متأهل است که به شیوه نمونه­ گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شده ­اند. با روش مصاحبه بدون ساخت، آزمودنی­ها به یک پرسش باز «کارکرد ازدواج چیست؟»، پاسخ دادند. مقوله­ بندی پاسخ­ها توسط چند روان­شناس با روش تحلیل محتوا انجام شد. همچنین از آزمون ناپارامتریک خی دو، برای بررسی هم­خوانی نظرات افراد بهره برده شد.
پاسخ در شش مقوله کارکردهای جسمانی، روان­شناختی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و معنوی دسته­ بندی شد که مقایسه گروه­ های مجرد و متأهل زن و مرد، تفاوت­های معناداری را در این مقوله­ ها نشان داد. بین نظرات افراد مجرد و متأهل درباره کارکرد فیزیولوژیکی ازدواج، هم­خوانی وجود داشت. درباره کارکرد روان­شناختی، اجتماعی و اقتصادی، عدم توافق نظرات وجود داشت. افراد مجرد بیشتر از متأهل­ ها به مقوله مذهبی و معنوی پرداخته بودند. یافته­ های پژوهش بیانگر آن است که با وجود هم­خوانی و ناهم­خوانی­هایی که نشانگر تغییراتی در دیدگاه افراد درباره کارکرد ازدواج است؛ اما همچنان افراد، کارکردهای متعددی برای ازدواج قائل هستند که بیانگر جایگاه و ارزش ازدواج در افراد است و نیز همچنان تمایل به ازدواج وجود دارد.

کد مقاله 28994
تعداد بازدید 247

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397