چکیده
|
نويسنده براي بررسي موضوع مقاله «نگره اي بر مقوله جنسيت در برنامه هاي طنز رسانه ملي» ابتدا به مقوله طنز و ويژگي هاي آن همچون خنده دار بودن, انتقادي بودن, خيرخواهانه بودن و مانند اين ها اشاره كرده سپس در ادامه اكثر مطالعات فرهنگي درباره طنز را فارغ از مسئله جنسيت دانسته و معتقد است اگر با ديدي جنسيتي شخصيت هاي طنز را در برنامه هاي راديويي و تلويزيوني نگاه كنيم اكثر نقش هاي اصلي در برنامه هاي طنز رسانه ملي به مردان اختصاص دارد. نويسنده براي بررسي علت اين امر دو پيش فرض مطرح كرده:\r\n\r\n1- استفاده نكردن از جنس زن در برنامه هاي طنز از خطوط قرمز برنامه سازي طنز است.\r\n2- بخاطر محدوديت هايي كه سنت و فرهنگ كشورمان بر برنامه ساز در اين امر تحميل مي كند سپس به برخي از احكام زنان كه موجب محدوديت هاي حضور آنان در اين برنامه ها مي شود از جمله حجاب اسلامي, استفاده از زيور آلات, احكام روابط زن و مرد اشاره كرده سپس در پايان به اين نتيجه رسيده است كه عدم حضور مؤثر زن در برنامه هاي طنز را بايد سردرگمي در تعريف طنز و عدم تعريف مشخص از آن جستجو كرد.
|