• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی متغیرهای فلسفه اسلامی در تحلیل جنسیت نفس
تعداد صفحات 19
نویسنده نرجس رودگر
مشخصات نشریه دوفصلنامه مطالعات اسلامی زنان و خانواده - جامعه الزهرا (س) - مصوب حوزوی سال 3 پیاپی 5
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1395
درجه علمی ندارد
محدوده صفحات 49-31
زبان فارسی
کلید واژه جنسیت  جنس  نفس  فلسفه اسلامی  حرکت جوهری  
چکیده جایگاه و تأثیر جنسیت در نفس انسان، یکی از مسائل مربوط به علم ­النفس فلسفی است که امروزه به دلیل جدی­تر شدن مطالعات زنان، بیش از پیش بررسی و کنکاش شده است. اینکه آیا زنانگی و مردانگی در نفس انسانی، تفاوت ایجاد می­کند یا نفس ناطقه مبرا از عنصر جنسیت و مشابه در دوجنس است، از مسائل حل ناشده فلسفه اسلامی است. هر چند پاسخ به این پرسش مبنای بسیاری از نظریه­ پردازی­ها در سایر حوزه­ های علوم انسانی است؛ لیکن کمتر می­توان به نظریه­ پردازی جامع و منسجمی در این باره در اندیشه­ های فیلسوفان مسلمان دست یافت. در حالی که، اصول و قواعد هستی­ شناسی و نفس­ شناسی در مکاتب فلسفه اسلامی، مانند اصالت و تشکیک وجود، نحوه حدوث نفس، حرکت جوهری اشتدادی، مراتب طولی نفس و رابطه نفس و بدن، می­تواند نتایج متفاوتی را در این بحث رقم زند.
در این نوشتار با روشی کاملاً تحلیلی، علاوه بر بررسی این دسته از قواعد فلسفی و تأثیری که در پاسخ به مسئله جایگاه جنسیت در نفس دارد، نتیجه نهایی پرسش بیان شده، به عنوان لازمه اصول علم النفس فلسفی بررسی شده است. بر اساس یافته­ های پژوهش، هر چند نمی­ توان جنسیت را فصل ممیز و دو جنس را دو نوع متفاوت انسانی دانست؛ لیکن جنسیت در هویت کلی یک فرد قطعاً تأثیرگذار است و نمی­ توان حتی مراتب عالی نفس ناطقه را به طور کامل عاری از این تأثیرگذاری دانست.

کد مقاله 28946
تعداد بازدید 295

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397