عنوان | بررسی دامنه مفهومی حجاب و نقش آن در تربیت انسان و جامعه از منظر قرآن |
تعداد صفحات | 27 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه مطالعات اسلامی زنان و خانواده - جامعه الزهرا (س) - مصوب حوزوی سال 3 پیاپی 4 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1395 |
درجه علمی | ندارد |
محدوده صفحات | 53-27 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حجاب آثار حجاب مفهوم حجاب تبرج تقوا جاهلیت اخری حریمهای پنج گانه |
چکیده |
مفهوم «حجاب» از جایگاهی ویژه در تعالیم آسمانی برخوردار بوده و اثرات هفده گانه آن در رشد «انسان» و «جامعه» منحصر به فرد است. با پژوهشی تحلیلی و توصیفی ـ بر محور قرآن ـ در می یابیم که این اثرات در دو جهت اصلی قرار میگیرند؛ قوس صعود «الی الله»، همانند وسیله ای بالابرنده، و به سوی «ما سوی الله»، بسان زرهی ایمنی بخش. در این فضا، تلقی «حجاب» به عنوان رفتاری صرفاً برای «زنان» و منحصر در پوشش «چادر» تلقی ناقصی است؛ «حجاب» ذیل مفهوم «تقوا» تعریف شده و نحوه تعامل خدایی مردان و زنان مؤمن را در تعامل با پنج حوزه «قلب»، «نگاه»، «گفتار»، «رفتار» و «پوشش» تعیین میکند. از ابتدای ورود آدمی به «دنیا»، مفهوم حجاب مورد تأکید بوده و هشدار نسبت به «فتنه شیطان» در این موضوع، به دلیل «سقوط» از بهشت، نخستین هشدار شمرده شده است. اینک که به مدد هنر و رسانههای لیبرالی، فرهنگ برهنگی و تبرّج جاهلیت اُخری در عالم خودنمایی میکند، لازم است تا به این سؤال بنیادین پاسخ دهیم که آیا هنوز باید با رویکردی «تکلیفی» به مسئله حجاب بنگریم و یا آن که با اتخاذ رویکردی «تبیینی» و با استفاده از ابزارهای نوین هنری و رسانه ای، از ظرفیت گسترده تربیتی و نجاتبخش این نوش داروی اساسی بهره مند گردیم؟ |
کد مقاله | 28940 |
تعداد بازدید | 277 |
|