• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان طراحی و اعتباریابی پرسش‌نامه آگاهی، نگرش و انتظار از ازدواج در کارکنان مجرد نیروی انتظامی تهران
تعداد صفحات 6
نویسنده مائده امینی - انوشیروان کاظم‌ نژاد - محمد غلامی فشارکی
مشخصات نشریه فصلنامه طب انتظامي شماره 1 پیاپی 24
تاریخ انتشار زمستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 36-31
زبان فارسی
کلید واژه نیروی انتظامی  مقیاس انتظار از ازدواج  اعتباریابی  طراحی پرسشنامه  نگرش به ازدواج  اعتباریابی پرسشنامه  اعتبارسنجی  انتظار از ازدواج  آگاهی از ازدواج  
چکیده اهداف: ازدواج یکی از وقایع مهم حیاتی است و عوامل آگاهی، نگرش و انتظار از مهم‌ترین عوامل مؤثر در ازدواج موفق هستند. هدف از انجام این مطالعه، طراحی و اعتباریابی پرسش‌نامۀ آگاهی، نگرش و انتظار از ازدواج در نمونه‌ای از پرسنل مجرد نیروی انتظامی شهر تهران بود.
مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی- اکتشافی و آزمون‏سازی در 6 ماه ابتدای سال 1393 در کلیه پرسنل نیروی انتظامی شهر تهران انجام شد. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای 2مرحله‌ای، 396 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه خودساختۀ آگاهی، نگرش و انتظار از ازدواج و همچنین فرم اطلاعات دموگرافیک استفاده شد. روایی محتوای پرسش‌نامه با استفاده از نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا بررسی شد. پایایی پرسش‌نامه نیز با استفاده از روش هم‏سانی درونی (آلفای کرونباخ) ارزیابی شد. داده‌ها در قالب نرم‌افزار SPSS 22 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی، 3 عامل آگاهی، نگرش و انتظار از ازدواج استخراج شدند که در مجموع 41% از واریانس کل را تبیین نمودند. از این مقدار، حدود 7% به عامل نگرش، 14% به عامل انتظار و 20% به عامل آگاهی اختصاص داشت. نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوای پرسش‌نامه به ترتیب 0/91 و 0/89 و پایایی پرسش‌نامه 0/82 بود.
نتیجه‌گیری: پرسش‌نامۀ آگاهی، نگرش و انتظار از ازدواج با روایی و پایایی بالا، ابزار مناسبی برای ارزیابی این عوامل است.

کد مقاله 28845
تعداد بازدید 240

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397