چکیده
|
نويسنده با بررسي جايگاه زنان روزنامه نگار در عرصه مديريتي مطبوعات كشور سعي كرده ضمن بيان موانع ارتقاي شغلي آنان تصويري روشن از موقعيت آنان در مطبوعات كشور ارائه دهد. ايشان قبل از ورود به بحث ابتدا بعضي از مفاهيمي كه مرتبط با شغل روزنامه نگاري است اشاره كرده از جمله اين مفاهيم مي توان به واژه مطبوعات, زنان روزنامه نگار, مدير مسئول, سردبير و مانند اين ها نام برد. سپس با ارائه آمار و مدارك مستند از 12 نشريه پر شمارگان داخلي به بررسي سيماي مديران و هيئت تحريريه آن ها پرداخته, در ادامه با نظر خواهي از مديران ارشد روزنامه هاي پر شمارگان كشور در مورد موانع ارتقاي شغلي زنان روزنامه نگار, به سنت هاي حاكم بر جامعه و نگرش هاي مردان اشاره شده و براي رفع آن ها مواردي همچون افزايش خلاقيت, انظباط و تلاش بيشتر, بالا بردن سطح تحصيلات و دانش بانوان, توانمند سازي و آگاه سازي بانوان, آگاهي و هوشمندي بانوان و كسب و افزايش مهارت فني و اعتماد به نفس بيشتر پيشنهاد شده در پايان و با نتيجه گيري از مباحث مذكور ميزان حضور زنان در روزنامه هاي پرشمارگان كشور 29/6 درصد اعلام شده كه حاكي از سهم اندك آن ها در عرصه مديريت و تحرير مطبوعات كشور دارد.
|