عنوان
|
خانواده دیجیتال، هویت دینی و ارزشهای خانوادگی: پیمایشی در شهر اصفهان |
تعداد صفحات
|
0 |
نویسنده
|
علی قنبری برزیان - علی سیفزاده - اصغر محمدی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات راهبردي ورزش و جوانان (مطالعات جوانان سابق) - مركز پژوهشهاي راهبردي وزارت ورزش و جوانان - علمی پژوهشی پیاپی 35 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1396 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
50-29 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اینترنت دینداری خانواده ماهواره خانواده ایرانی هویت دینی اصفهان ارزشهای خانواده مصرف رسانهای ارزشهای خانوادگی فضای مجازی سواد رسانهای پایبندی به ارزشها خانواده دیجیتال
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مصرف رسانه بر دینداری و ارزش های خانواده در شهر اصفهان است. با توجه به پژوهشهای پیشین و بحثوجدلهایی که در سالهای اخیر پیرامون تأثیر فضای مجازی ازجمله ماهواره و اینترنت بر ارزش های خانواده ایرانی وجود داشته، این دو متغیر بهعنوان متغیرهای تأثیرگذار بر ارزش های خانواده انتخاب شدند. روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری، شهروندان شهر اصفهان بودند که تعداد 800 نفر از آنها بهصورت نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای برای تکمیل پرسشنامه ها انتخاب شدند. نتایج بهدستآمده با استفاده از آزمونهای مختلف و مدل معادلات ساختاری (SEM) حاکی از رابطه معکوس بین مصرف رسانه (اینترنت و ماهواره) و ارزش های خانواده است. همچنین مشخص شد که مصرف رسانه رابطه معکوسی با میزان دینداری افراد دارد. از سوی دیگر نتایج نشان میدهد که رابطه مستقیمی بین دینداری و پایبندی به ارزش های خانواده وجود دارد. تعابیر قلبهای اجارهای و سفرههای تکنفره، انعکاسدهنده میزان تأثیر مصرف رسانه بر ارزش های خانوادهاند. نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که مصرف رسانه با ضریب بتای 36/0 سهم معناداری در ارزش های خانوادگی دارد. در پایان پیشنهادهایی نیز در راستای سیاستگذاری مناسب در این مورد ارائه شده است.
|