عنوان | تأثیر آموزش مهارتهای فرزندپروری به شیوه راه حل مدار بر مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه تحقیقات علوم رفتاری (مصوب وزارت بهداشت) شماره 3 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 355-348 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رفتار کودکان مشکلات رفتاری کودکان آموزش مهارتی کودکان پیش دبستانی مهارتهای فرزندپروری اختلالات رفتاری اختلال رفتاری فرزندان درمان راه حل مدار آموزش فرزندپروری |
چکیده |
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزش فرزندپروری به شیوه راه حل مدار بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان پیشدبستانی شهر اصفهان انجام شد. مواد و روشها: روش پژوهش، نیمهتجربی همراه با دو گروه آزمایش و شاهد با اجرای پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری بود. جامعه آماري پژوهش را تمامی والدين کودکان پیشدبستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی 95-94 تشکیل داد. بدین منظور، 32 خانواده (پدر و مادر) به روش خوشهای از بین مراکز انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 16 والدی آزمایش و شاهد گنجانده شد. پس از اجرای پیشآزمون گروهها، گروه آزمایش طی 6 جلسه، مدت یک ماه تحت آموزش راه حل مدار مهارتهای فرزندپروری توسط پژوهشگر قرار گرفت و گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت نکرد. سپس، در هر دو گروه پسآزمون و پیگیری اجرا گردید. جهت سنجش مشکلات رفتاری کودکان، از چکلیست رفتاری کودکان- فرم والدین (CBCL یا Child behavior checklist) استفاده و توسط نرمافزار آماری SPSS تحلیل گردید. یافتهها: آموزش مهارتهای فرزندپروری راه حل مدار، ميانگين مشکلات رفتاری کودکان پيشدبستانی گروه آزمايشي را در تمامی حوزههای رفتاری: اضطراب، افسردگی، شکايات جسمانی، مشکلات اجتماعی/ تفکر/ توجه، رفتار قانونشکنی/ پرخاشگرانه و ساير مشکلات را نسبت به گروه شاهد در مراحل پسآزمون و پيگيري کاهش داده و تفاوت آماری معنیدار بود. نتیجه آزمون پیگیری بر روی متغیر مشکلات تفکر 102/0 = P معنیدار نبود که در پسآزمون معنیدار شد. نتيجهگيري: میتوان از آموزش راه حل مدار مهارتهای فرزندپروری به عنوان یک روش مؤثر در کاهش مشکلات رفتاری کودکان استفاده نمود. |
کد مقاله | 28782 |
تعداد بازدید | 260 |
|