عنوان | مقایسه اثربخشی آموزشهای تنظیم هیجان و تابآوری بر بهزیستی روانشناختی مادران دانشآموزان کم توان ذهنی |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران - انجمن علمي آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران شماره 3 پیاپی 19 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 223-213 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تنظیم هیجانی بهزیستی روانشناختی کم توان ذهنی دانشآموزان کم توان ذهنی مادران کودکان کم توان ذهنی آموزش تابآوری کودکان کم توان ذهنی تابآوری |
چکیده |
زمینه و هدف: کودک کمتوان ذهنی مشکلات روانی بسیاری را در اعضای خانواده بهویژه مادر ایجاد میکند. با توجه به اهمیت بهزیستی روانی مادر در خانواده و جامعه، هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ اثربخشی آموزشهای تنظیم هیجان و تابآوری بر بهزیستی روانشناختی مادران دانش آموزان کمتوان ذهنی بود. مواد و روشها: در این مطالعۀ شبه تجربی(پیشآزمون- پسآزمون)۳۰ نفر از مادران دانشآموزان کمتوان ذهنی شاغل به تحصیل در مدارس استثنایی شهر اراک به شیوۀ در دسترس انتخاب و بهصورت غیرتصادفی در دو گروه آزمایش (۱۵ نفری) قرار گرفتند. برای گروه اول آموزش تنظیم هیجان(هفتهای دو جلسه یک و نیمساعته) و برای گروه دوم آموزش تابآوری (هفتهای دو جلسه یکساعته) اعمال شد. همه آزمودنیها پیش از آغاز آموزش و پسازآن، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف(فرم ۸۴ سؤالی) را پر کردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل کواریانس تک متغیره و چندمتغیره استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات در متغیر بهزیستی روانشناختی و مؤلفههای آن در گروه آموزش تابآوری در مرحله پسآزمون نسبت به گروه آموزش تنظیم هیجان افزایشیافته است ( ۰/۰۵ > P ). بیشترین مقدار تفاوت ایجادشده در دو گروه در مؤلفه خودمختاری با اندازه اثر ۰/۶۸ و کمترین مقدار تفاوت ایجادشده در دو گروه در مؤلفه پذیرش خود با اندازه اثر ۰/۲۶است. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزشهای تابآوری و تنظیم هیجان بر ارتقای بهزیستی روانشناختی مادران مؤثر است. |
کد مقاله | 28772 |
تعداد بازدید | 251 |
|