| عنوان | مقایسه کیفیت رابطه مادر کودک و مهارت خودنظمدهی خشم بین مادران دانشآموزان دارای اختلال بیش فعالی نقص توجه و عادی |
| تعداد صفحات | 12 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه مددکاری اجتماعی شماره 4 پیاپی 18 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1395 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 24-13 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | کیفیت ارتباط مهارتهای خود نظم دهی اختلال بیش فعالی کم توجهی دانشآموزان عادی کودکان عادی رابطه مادر کودک کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه مهارت خودنظمدهی خشم |
| چکیده |
مقدمه: طبق شواهد پژوهشی، مهارتهای شناختی-رفتاری مادران و تعاملات کودکان با مادرانشان در بروز اختلال بیشفعالی-نقص توجه سهم بیشتری دارند. بر این اساس، پژوهش حاضر بهمنظور مقایسه کیفیت رابطه مادر-کودک و مهارت خود نظمدهی خشم بین مادران کودکان دارای اختلال بیشفعالی-نقص توجه و عادی انجام شد. روش: روش پژوهش علی-مقایسهای بود. چهل و دو کودک دارای اختلال بیشفعالی-نقص توجه هفت تا دوازده سال با روش نمونهگیری در دسترس از بین دانشآموزان مراجعه کننده به مراکز مشاوره و چهل کودک عادی هفت تا دوازده سال هم به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از بین دانشآموزان عادی درشهر تهران انتخاب شدند و مادران آنان به پرسشنامهها پاسخ دادند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای رابطه مادر-کودک و خود نظمدهی خشم جمعآوری و بهوسیله آزمون t استودنت تحلیل شدند. نتایج: یافتهها نشان داد که بین کیفیت رابطه مادر-کودک و مهارت خود نظمدهی خشم در دانشآموزان دارای اختلال بیشفعالی-نقص توجه و عادی تفاوت معناداری وجود دارد. سبک تعاملی پذیرش و مهارت خود نظمدهی خشم در مادران دانشآموزان دارای اختلال بیشفعالی-نقص توجه کمتر از مادران دانشآموزان عادی بود و سبکهای تعاملی ناکارآمد طرد، سهلگیری و بیشحمایتگری در مادران دانشآموزان دارای اختلال بیشفعالی-نقص توجه بیشتر از مادران دانشآموزان عادی بود. (01/0 > P) بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد میکند که در سبکهای تعاملی ناکارآمد طرد، سهلگیری و بیش حمایتگری، کودکان دارای اختلال بیشفعالی-نقص توجه نمیتوانند الگوهای رفتاری مناسب را درونیسازی کنند و توانایی کنترل رفتارهای تکانشی و فرآیندهای ذهنی را تجربه نمیکنند. لذا پیشنهاد میشود بهمنظور پیشگیری و درمان سبکهای تعاملی کارآمد و مهارت خود نظمدهی خشم مادران تقویت گردد. |
| کد مقاله | 28751 |
| تعداد بازدید | 333 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...