عنوان | مقایسه کیفیت رابطه مادر کودک و مهارت خودنظمدهی خشم بین مادران دانشآموزان دارای اختلال بیش فعالی نقص توجه و عادی |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مددکاری اجتماعی شماره 4 پیاپی 18 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1395 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 24-13 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | کیفیت ارتباط مهارتهای خود نظم دهی اختلال بیش فعالی کم توجهی دانشآموزان عادی کودکان عادی رابطه مادر کودک کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه مهارت خودنظمدهی خشم |
چکیده |
مقدمه: طبق شواهد پژوهشی، مهارتهای شناختی-رفتاری مادران و تعاملات کودکان با مادرانشان در بروز اختلال بیشفعالی-نقص توجه سهم بیشتری دارند. بر این اساس، پژوهش حاضر بهمنظور مقایسه کیفیت رابطه مادر-کودک و مهارت خود نظمدهی خشم بین مادران کودکان دارای اختلال بیشفعالی-نقص توجه و عادی انجام شد. روش: روش پژوهش علی-مقایسهای بود. چهل و دو کودک دارای اختلال بیشفعالی-نقص توجه هفت تا دوازده سال با روش نمونهگیری در دسترس از بین دانشآموزان مراجعه کننده به مراکز مشاوره و چهل کودک عادی هفت تا دوازده سال هم به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از بین دانشآموزان عادی درشهر تهران انتخاب شدند و مادران آنان به پرسشنامهها پاسخ دادند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای رابطه مادر-کودک و خود نظمدهی خشم جمعآوری و بهوسیله آزمون t استودنت تحلیل شدند. نتایج: یافتهها نشان داد که بین کیفیت رابطه مادر-کودک و مهارت خود نظمدهی خشم در دانشآموزان دارای اختلال بیشفعالی-نقص توجه و عادی تفاوت معناداری وجود دارد. سبک تعاملی پذیرش و مهارت خود نظمدهی خشم در مادران دانشآموزان دارای اختلال بیشفعالی-نقص توجه کمتر از مادران دانشآموزان عادی بود و سبکهای تعاملی ناکارآمد طرد، سهلگیری و بیشحمایتگری در مادران دانشآموزان دارای اختلال بیشفعالی-نقص توجه بیشتر از مادران دانشآموزان عادی بود. (01/0 > P) بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد میکند که در سبکهای تعاملی ناکارآمد طرد، سهلگیری و بیش حمایتگری، کودکان دارای اختلال بیشفعالی-نقص توجه نمیتوانند الگوهای رفتاری مناسب را درونیسازی کنند و توانایی کنترل رفتارهای تکانشی و فرآیندهای ذهنی را تجربه نمیکنند. لذا پیشنهاد میشود بهمنظور پیشگیری و درمان سبکهای تعاملی کارآمد و مهارت خود نظمدهی خشم مادران تقویت گردد. |
کد مقاله | 28751 |
تعداد بازدید | 246 |
|