عنوان | تأثیر آموزش گروهی برنامه والدگری مثبت در افزایش کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی |
تعداد صفحات | 0 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه علوم روانشناختی - محمود منصور - علمی پژوهشی پیاپی 49 |
تاریخ انتشار | بهار - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آموزش گروهی آموزش والدین کودکان پیش دبستانی کیفیت زندگی برنامه والدگري مثبت کیفیت زندگی کودکان |
چکیده |
کیفیت زندگی کودکان، عملکرد اجتماعی، هیجانی، شناختی و جسمیکودک را مد نظر قرار میدهد و برنامۀ والدگری مثبت با آموزش مهارتهای والدگری به والدین، مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان را کاهش میدهد. هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر آموزش گروهی برنامۀ والدگری مثبت در افزایش کیفیت زندگی کودکان بود. این پژوهش، مطالعه ای نیمهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون، همراه با گروه گواه می باشد. نمونه شامل 30 کودک 3 تا 6 سالۀ مستقر در مهدکودکی در شهر تهران بود. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامۀ کیفیت زندگی کودکان پیش از دبستان فکس و همکاران (2000) بود، که قبل و بعد از مداخله، توسط مادران کودکان تکمیل گردید. آموزش برنامۀ والدگری مثبت، طی 8 جلسۀ 120 دقیقهای و به مدت 2 ماه بر روی گروه آزمایش اجرا شد. یافتههای بهدست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس، نشان داد که میانگین نمرات کیفیت زندگی کودکان و همچنین میانگین نمرات خردهمقیاسهای عملکرد فیزیکی، اجتماعی و هیجانی کودکان در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه افزایش یافته است. ولی در نمرات خردهمقیاس عملکرد شناختی، تغییری ایجاد نشده است. با توجه به یافتههای پژوهش، آموزش گروهی برنامۀ والدگری مثبت در افزایش کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی مؤثر است. |
کد مقاله | 28748 |
تعداد بازدید | 193 |
|