عنوان | ارائه مدلي براي ایستادگی دانشآموزان با توجه به متغيرهاي خانوادگي و واسطهگری جهتگیری مذهبی در دانشآموزان دبیرستانی |
تعداد صفحات | 0 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه علوم روانشناختی - محمود منصور - علمی پژوهشی پیاپی 49 |
تاریخ انتشار | بهار - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جهتگیری مذهبی دانشآموزان دبیرستانی متغیرهای خانوادگی سبکهای والدگری ادراک شده تابآوری حمایت از استقلال ادراک کنترل کنترل والدین ایستادگی دانشآموزان |
چکیده |
توانایی سازگاري سریع به تغیرات و شرايط ناگوار ایستادگی تعریف شده است. تأثیر عوامل بافتی و شخصیتی بر تابآوری در تحقیقات زیادی مورد کنکاش قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی برای تابآوری بر اساس ادراک از والدین و جهتگیری مذهبی در دانشآموزان دبیرستانی بوده است. بدینمنظور 568 دانشآموز (292 دختر و 276 پسر) دبيرستانهاي شهر شيراز به روش نمونهگيري خوشهاي چندمرحلهاي انتخاب و به پرسشنامهاي متشکل از ایستادگی، جهتگیری مذهبی و ادراک از والدین پاسخ دادند قابلیت اعتماد و درستی این ابزارها محرز گردید. نتايج پژوهش نشان داد که ادراک از کنترل والدین به صورت منفی اثر مستقیم و غیر مستقیم بر تابآوری دارد. همچنین ادراک استقلال از والدین به همراه ادراک مشارکت از والدین بهصورت مثبت اثر مستقیم و غیر مستقیم بر ایستادگی دارد. اثر غیر مستقیم ادراک استقلال و مشارکت از طریق نظمجویی درونی نسبت به مذهب و بیانگیزشی بوده است. همچنين نظمجویی درونی نسبت به مذهب بهصورت مثبت و نظمجویی برونی و فقدان نظمجویی بهصورت منفی ایستادگی را پیشبینی میکند. این پژوهش نقش واسطهاي جهتگیری مذهبی در رابطه بین متغیرهای خانوادگی بر ایستادگی را تأیید نمود. |
کد مقاله | 28747 |
تعداد بازدید | 232 |
|