• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر بهبود راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و سازگاری اجتماعی زنان نابارور
تعداد صفحات 7
نویسنده نجمه طالبی - مهسا نایینی داورانی - رضا نوروزی کوهدشت - لیلا یعقوبی
مشخصات نشریه دوماهنامه اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی سال 19 شماره 3
تاریخ انتشار فروردین و اردیبهشت - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 166-160
زبان فارسی
کلید واژه زنان نابارور  سازگاری اجتماعی  تنظیم شناختی هیجان  سبک‌های شناختی تنظیم هیجان  درمان فراتشخیصی  
چکیده مقدمه: زنان نابارور با مشکلات هیجانی و استرس­های روانشناختی زیادی روبرو هستند که سازگاری اجتماعی و کیفیت زندگی آنان را تحت تأثیر قرار می­دهد. در این پژوهش هدف اصلی بررسی اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر بهبود راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و سازگاری اجتماعی زنان نابارور می باشد.
روش ­کار: در این پژوهش بالینی 40 زوج ناباور مراجعه کننده به کلینیک خانواده و کودک دانشگاه شهید بهشتی تهران انتخاب و در گروه ­های آزمون (20 نفر) و شاهد (20 نفر) قرار گرفتند. برای گروه آزمون، 8 جلسه­ درمان فراتشخیصی یکپارچه (هر جلسه 90 دقیقه­) برگزار شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان و مقیاس سازگاری اجتماعی بود. همچنین مصاحبه بالینی برای اختلالات محور یک و دو استفاده شده است. داده ­ها­ی به ­دست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس و نرم ­افزار آماری SPSS، تجزیه و تحلیل شد.
یافته ­ها: درمان فراتشخیصی یکپارچه اثر معنی­ داری بر افزایش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و سازگاری اجتماعی در زنان نابارور دارد. این تغییرات برای متغیرهای تمرکز مثبت مجدد/برنامه ریزی، ارزیابی مثبت/دیدگاه وسیع‌تر، پذیرش و سرزنش دیگران به ترتیب 35/0 ، 28 /0 ، 56/0 و 43/0 بوده است. همچنین برای متغیرهای سازگاری در خانه، سازگاری عاطفی/ هیجانی و سازگاری اجتماعی تغییرات حاصل شده به ترتیب 53/0 ، 46/0 و 16/0 حاصل شد.
نتیجه­ گیری: نتیجه این مطالعه نشان داد درمان فراتشخیصی یکپارچه یک رویکرد درمانی مبتنی بر هیجان است که استفاده از راهبردهای سازگارانه تنظیم هیجان در زنان نابارور را افزایش داده و از تکنیک های مختلف اجتناب از سرکوبی هیجانی، انعطاف­ پذیری روانشناختی و پذیرش روانی به منظوری افزایش سازگاری اجتماعی در زنان نابارور استفاده می­ کند.

کد مقاله 28744
تعداد بازدید 225

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397