• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی مقایسه‌ای ذهن آگاهی، مهارت‌های جرأت‌ورزی و بازداری و فعال‌سازی رفتاری در پسران تک‌والد و بدون والدین 15 ساله شهر گرگان
تعداد صفحات 10
نویسنده مهدیه ذکایی آشتیانی - نصیره مقدم‌فر
مشخصات نشریه دوماهنامه اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی شماره 3
تاریخ انتشار فروردین و اردیبهشت 1396 - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 55-46
زبان فارسی
کلید واژه گرگان (شهرستان)  جرأت ورزی  ذهن آگاهی  خانواده تک‌ والد  کودکان تک والد  مهارت‌های جرأت ورزی  سیستم بازداری رفتاری  سیستم فعال‌ سازی رفتاری  نوجوانان تک والد  پسران بدون والد  پسران تک والد  تک والدینی  
چکیده مقدمه:خانواده تک‌والدی اخیرا رواج روزافزون یافته است. با توجه به شیوع طلاق و افزایش خانواده ­های تک­ والد و بدون والدین، پژوهشی حاضر با هدف بررسی مقایسه ­ای ذهن­ آگاهی، مهارت­های جرات­ ورزی و بازداری رفتاری در پسران تک والد و بدون والدین 15 ساله شهر گرگان انجام شده است.
روش ­کار: نمونه آماری این پژوهش توصیفی علی­ مقایسه­ ای شامل 76 نفر از پسران 15ساله تک­ والد و بدون والد (40 تک والد و 36 نفر بدون والد) شهرستان گرگان است که در پاییز 1395 به روش غیرتصادفی هدفمند از نوع در دسترس انتخاب شدند و از آن­ها خواسته شد تا به پرسش­نامه ­های مقیاس سیستم­های بازداری/فعال­سازی رفتاری، جرات­ ورزی گمبریل و ریچی (1975) و پرسش­نامه ذهن ­آگاهی پاسخ دادند. داده­ ها با استفاده از روش آزمون ضریب تحلیل واریانس چندمتغیره مورد بررسی قرار گرفت.
یافته­ ها: در مجموع بین مشاهده، عدم قضاوت، از ابعاد متغیر ذهن­ آگاهی، جرات­ ورزی و فعال­سازی رفتاری/ بازداری رفتاری در دو گروه در پسران تک­ والد و بدون والدین با توجه به تحلیل واریانس یک­ سویه تفاوت معنی­ داری در سطح (001/0 > P) وجود دارد. همچنین نشان تفاوت معنی­ داری در حیطه­ های دیگر ذهن­ آگاهی هم­چون عدم واکنش، توصیف، عمل همراه با آگاهی، در دو گروه در پسران تک­ والد و بدون والدین وجود ندارد.
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج تحقیق به طور کلی می­توان بیان نمود که عدم برخورداری از دو والد در سیر رشدی افراد تاثیر بسزایی در فرایند شناختی و رفتاری آنان می­گذارد و وجود حتی یک والد به تنهایی نیز نقش کتمان­ ناپذیری را در این روابط ایفا می­نماید.

کد مقاله 28743
تعداد بازدید 246

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397