عنوان | بررسی مقایسهای ذهن آگاهی، مهارتهای جرأتورزی و بازداری و فعالسازی رفتاری در پسران تکوالد و بدون والدین 15 ساله شهر گرگان |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) شماره 3 |
تاریخ انتشار | فروردین و اردیبهشت 1396 - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 55-46 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | گرگان (شهرستان) جرأت ورزی ذهن آگاهی خانواده تک والد کودکان تک والد مهارتهای جرأت ورزی سیستم بازداری رفتاری سیستم فعال سازی رفتاری نوجوانان تک والد پسران بدون والد پسران تک والد تک والدینی |
چکیده |
مقدمه:خانواده تکوالدی اخیرا رواج روزافزون یافته است. با توجه به شیوع طلاق و افزایش خانواده های تک والد و بدون والدین، پژوهشی حاضر با هدف بررسی مقایسه ای ذهن آگاهی، مهارتهای جرات ورزی و بازداری رفتاری در پسران تک والد و بدون والدین 15 ساله شهر گرگان انجام شده است. روش کار: نمونه آماری این پژوهش توصیفی علی مقایسه ای شامل 76 نفر از پسران 15ساله تک والد و بدون والد (40 تک والد و 36 نفر بدون والد) شهرستان گرگان است که در پاییز 1395 به روش غیرتصادفی هدفمند از نوع در دسترس انتخاب شدند و از آنها خواسته شد تا به پرسشنامه های مقیاس سیستمهای بازداری/فعالسازی رفتاری، جرات ورزی گمبریل و ریچی (1975) و پرسشنامه ذهن آگاهی پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش آزمون ضریب تحلیل واریانس چندمتغیره مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: در مجموع بین مشاهده، عدم قضاوت، از ابعاد متغیر ذهن آگاهی، جرات ورزی و فعالسازی رفتاری/ بازداری رفتاری در دو گروه در پسران تک والد و بدون والدین با توجه به تحلیل واریانس یک سویه تفاوت معنی داری در سطح (001/0 > P) وجود دارد. همچنین نشان تفاوت معنی داری در حیطه های دیگر ذهن آگاهی همچون عدم واکنش، توصیف، عمل همراه با آگاهی، در دو گروه در پسران تک والد و بدون والدین وجود ندارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق به طور کلی میتوان بیان نمود که عدم برخورداری از دو والد در سیر رشدی افراد تاثیر بسزایی در فرایند شناختی و رفتاری آنان میگذارد و وجود حتی یک والد به تنهایی نیز نقش کتمان ناپذیری را در این روابط ایفا مینماید. |
کد مقاله | 28743 |
تعداد بازدید | 273 |
|