عنوان
|
اثربخشی معنادرمانی گروهی بر ارتقای کیفیت زندگی مادران کودکان کمشنوا |
تعداد صفحات
|
25 |
نویسنده
|
زهرا طیبی رامین - گیتا موللی - مرتضی رضایی مدنی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه رفاه اجتماعی - دانشگاه علوم بهزيستی و توانبخشی، گروه پژوهشی رفاه اجتماعی - علمی پژوهشی سال 16 شماره 2 پیاپی 61 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1395 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
277-253 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
معنادرمانی معنادرمانی گروهی کیفیت زندگی بهبود کیفیت زندگی کمشنوایی کودکان کمشنوا
|
چکیده
|
مقدمه: مطابق پژوهشهاي انجام شده بيش از 90% كودكان كم شنوا از والدين شنوا متولد مي شوند. وجود چنين كودكي تمام افراد خانواده به ويژه مادر را در شرايط بدي قرار مي دهد، چون اين مادر است كه بيشترين ارتباط را با كودك برقرار مي كند. پس بيشترين بار مشكل را بر دوش خواهد كشيد و بيشترين رنج را او مي برد تا درك و احساس خود را تغيير دهد. براي مادر مشكل ديگري نيز وجود دارد و آن، ترس از بدتر شدن وضع كودك حين بزرگ شدن است. اينكه چگونه براي كودك كم شنواي او امكان خواهد داشت كه بدون غلبه بر مسئله كم شنوايي بزرگ شود و زندگي شاد و كاملي داشته باشد، ممكن است اميدها فرو بريزد بدون اينكه چيز ديگري جايگزين آن شود. يكي از ريشه هاي آسيب پذيري در افراد، بي معنايي و بي هدفي آنهاست. انسان وقتي با وضعي اجتناب ناپذير مواجه مي شود، و يا با سرنوشتي تغييرناپذير روبه روست، اين فرصت را يافته است كه به عالي ترين ارزشها و ژرف ترين معناي زندگي يعني رنج كشيدن دست يابد. درد و رنج بهترين جلوه گاه وجودي انسان است و آنچه كه اهميت بسيار دارد، شيوه و نگرش فرد نسبت به رنج است و شيوه اي كه اين رنج را به دوش مي كشد. پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي معنادرماني گروهي بر ارتقاي كيفيت زندگي مادران كودكان كم شنوا انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر كاربردي و از نوع نيمه آزمايشي با گروه گواه و گمارش تصادفي، پيش آزمون – پس آزمون و آزمون پيگيري اجرا شد. جامعه آماري پژوهش، كليه مادران كودكان كم شنوا شهرستان كرج و از بين مادران دانش آموزان مدرسه استثنايي شهداء انتخاب شد. اعضاي نمونه از طريق نمونه گيري در دسترس و بر مبناي داوطلب بودن آزمودني، با استفاده از تخصيص تصادفي به دو گروه آزمايش ( 15 نفر) و كنترل (15 نفر) تقسيم شدند. اعضاي هر دو گروه در مرحله پيش آزمون و پس آزمون بر اساس مقياس كيفيت زندگي مورد ارزيابي قرار گرفتند. گروه آزمايش در معرض «مداخله معنادرماني گروهي» در قالب 9 جلسه 90 دقيقه اي قرار گرفت. داده ها پس از جمع آوري به منظور محاسبه ميانگين، انحراف معيار، آزمون t و تحليل كوواريانس توسط نرم افزار SPSS پردازش شد.
يافته ها: ميانگين كيفيت زندگي در مادران كودكان كم شنوا، پس از اجراي مداخله در گروه آزمايش بيشتر از ميانگين گروه كنترل بوده و تفاوت از لحاظ آماري معنادار است (001/0 > ). همچنين آزمون كوواريانس نشان داد در ابعاد سلامت جسماني، سلامت رواني و سلامت محيط اختلاف معناداري بين دو گروه مورد مطالعه در مرحله پس آزمون وجود دارد (001/0 p
|