عنوان | ارتباط الگوهای فرزندپروری والدین و ترتیب تولد با اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان آمل |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی (مصوب وزارت علوم) پیاپی 20 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1393 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 216-197 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر دبیرستانی ترتیب تولد اهمال کاری تحصیلی آمل (شهرستان) سبک فرزندپروری |
چکیده |
هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط الگوهای فرزندپروری والدین و جایگاه فرد در خانواده بر اساس ترتیب تولد در پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان بود. جامعهی آماری را دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان آمل تشکیل داد که از بین آن ها تعداد 310 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمعآوری داده ها از پرسشنامه های ﺳﻨﺠﺶ اﻫﻤﺎﻟﻜﺎری ﺗﺎﻛﻤﻦ، الگوهای فرزندپروری رابینسون و یک پرسشنامه ی جمعیتشناختی استفاده شد. تحلیل دادهها از طریق همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چند متغیره و تحلیل واریانس یک راهه انجام گردید. نتایج نشان داد که الگوهای فرزندپروری استبدادی، سهلگیرانه و اقتداری مادر به همراه فرزندپروری اقتداری پدر با ضریب تعیین 24/0 پیشبینی کنندهی معناداری برای اهمالکاری تحصیلی است. همچنین بر اساس یافتهها مشخص شد که ترتیب تولد به طورکلی پیش بینی کنندهی معناداری برای این متغیر نیست و بر اساس نتایج تحلیل واریانس یک طرفه تفاوت معناداری در میزان اهمالکاری تحصیلی برای دانش آموزان با ترتیب تولد متفاوت مشاهده نشد. |
کد مقاله | 28710 |
تعداد بازدید | 252 |
|