| عنوان | مقایسه فرآیند و محتوای خانواده و ویژگیهای شخصیتی بین مادران کودکان مبتلا به اوتیسم و عادی (15ـ6 سال) |
| تعداد صفحات | 10 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | دوماهنامه اصول بهداشت روانی شماره 1 |
| تاریخ انتشار | آذر و دی - 1396 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 48-39 |
| زبان | انگلیسی |
| کلید واژه | اتیسم اختلالات اوتیستیک ویژگیهای روانشناختی محتوای خانواده فرآیند خانواده روان نژندی کودکان عادی والدین کودکان عادی پنج عامل شخصیت مدل فرایند و محتوای خانواده والدین کودکان با اختلال اتیسم |
| چکیده |
مقدمه: داشتن یک کودک اوتیستیک فشار روانی زیادی به خانواده وارد میکند و در درازمدت بر کارکردهای خانواده و ویژگی های روانشناختی مادران تاثیر میگذارد. از این رو، پژوهش حاضر به منظور مقایسه فرآیند و محتوای خانواده و ویژگیهای شخصیتی مادران دارای کودکان اختلال اوتیسم و مادران کودکان عادی در تهران انجام شد. روش کار: در این پژوهش علی-مقایسه ای 29 مادر دارای کودک با اختلال اوتیسم مشغول به تحصیل در یکی از مدارس اوتیسم و 35 مادر کودک عادی در سال 1393 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامههای شخصیتی نئو و مقیاس فرآیند و محتوای خانواده، دادهها جمعآوری و با آزمون تی استودنت تحلیل شدند. یافته ها: ویژگی شخصیتی روان نژندی در مادران دارای کودک اوتیسم بالاتر از مادران کودک عادی است (01/0 > P و 89/4- = t) و کارکردهای فرآیندی (01/0 > P و 30/5 = t) و محتوایی خانواده (01/0 > P و 52/4 = t ) در مادران دارای کودک اوتیسم پایینتر از مادران کودک عادی است. نتیجه گیری: بر اساس نتایج، داشتن کودک مبتلا به اختلال اوتیسم سطح فشار روانی و اضطراب مادران را افزایش میدهد که به تدریج ویژگی شخصیتی روان نژندی مادران را تشدید میکند و کارکردهای کارآمد خانواده در دو بعد فرآیند و محتوای خانواده را کاهش میدهد. لذا پیشنهاد میشود در مداخلات روانی- آموزشی برای پیشگیری و درمان اختلال اوتیسم به کارکردهای خانواده توجه شود. |
| کد مقاله | 28674 |
| تعداد بازدید | 466 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...