عنوان | مقایسه فرآیند و محتوای خانواده و ویژگیهای شخصیتی بین مادران کودکان مبتلا به اوتیسم و عادی (15ـ6 سال) |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه اصول بهداشت روانی (مصوب وزارت بهداشت) شماره 1 |
تاریخ انتشار | آذر و دی - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 48-39 |
زبان | انگلیسی |
کلید واژه | اتیسم اختلالات اوتیستیک ویژگیهای روانشناختی محتوای خانواده فرآیند خانواده روان نژندی کودکان عادی والدین کودکان عادی پنج عامل شخصیت مدل فرایند و محتوای خانواده والدین کودکان با اختلال اتیسم |
چکیده |
مقدمه: داشتن یک کودک اوتیستیک فشار روانی زیادی به خانواده وارد میکند و در درازمدت بر کارکردهای خانواده و ویژگی های روانشناختی مادران تاثیر میگذارد. از این رو، پژوهش حاضر به منظور مقایسه فرآیند و محتوای خانواده و ویژگیهای شخصیتی مادران دارای کودکان اختلال اوتیسم و مادران کودکان عادی در تهران انجام شد. روش کار: در این پژوهش علی-مقایسه ای 29 مادر دارای کودک با اختلال اوتیسم مشغول به تحصیل در یکی از مدارس اوتیسم و 35 مادر کودک عادی در سال 1393 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامههای شخصیتی نئو و مقیاس فرآیند و محتوای خانواده، دادهها جمعآوری و با آزمون تی استودنت تحلیل شدند. یافته ها: ویژگی شخصیتی روان نژندی در مادران دارای کودک اوتیسم بالاتر از مادران کودک عادی است (01/0 > P و 89/4- = t) و کارکردهای فرآیندی (01/0 > P و 30/5 = t) و محتوایی خانواده (01/0 > P و 52/4 = t ) در مادران دارای کودک اوتیسم پایینتر از مادران کودک عادی است. نتیجه گیری: بر اساس نتایج، داشتن کودک مبتلا به اختلال اوتیسم سطح فشار روانی و اضطراب مادران را افزایش میدهد که به تدریج ویژگی شخصیتی روان نژندی مادران را تشدید میکند و کارکردهای کارآمد خانواده در دو بعد فرآیند و محتوای خانواده را کاهش میدهد. لذا پیشنهاد میشود در مداخلات روانی- آموزشی برای پیشگیری و درمان اختلال اوتیسم به کارکردهای خانواده توجه شود. |
کد مقاله | 28674 |
تعداد بازدید | 397 |
|