• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه بین تیپ‌های شخصیتی یونگ با سلامت روان و رضایت زناشویی در دانشجویان
تعداد صفحات 12
نویسنده بهنام کاظم‌پور - فریده حسین ثابت
مشخصات نشریه دوماهنامه اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی شماره 1
تاریخ انتشار آذر و دی - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 37-26
زبان انگلیسی
کلید واژه رضایت زناشویی  دانشجویان متأهل  یونگ  سلامت عمومی  تیپ‌های شخصیت  سلامت روانی  
چکیده مقدمه: رضایت زناشویی یکی از مهم­ترین شاخص­های رضایت از زندگی است که بر میزان سلامت روانی، موفقیت تحصیلی و رضایت شغلی زوجین تاثیر می­گذارد. بنابراین، مطالعه­ حاضر با هدف بررسی رابطه بین تیپ­های شخصیتی یونگ با سلامت روان و رضایت زناشویی در دانشجویان متاهل انجام شد.
روش­ کار: روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 92-1391 بود که از بین آن­ها 80 نفر دانشجوی متاهل با استفاده از روش نمونه­ گیری خوشه­ ای تصادفی انتخاب شدند. سپس با استفاده از سه پرسش­نامه تیپ شخصیتی مایرز بریگز، سلامت عمومی و رضایت زناشویی انریچ، داده­ ها جمع­ آوری شد. برای تحلیل داده­ ها از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شد.
یافته­ ها: بین سنخ احساسی/فکری با مولفه­ علایم جسمانی و اضطراب همبستگی معنی­ داری وجود دارد و سنخ احساسی/فکری می­تواند سلامت روان را به طور معنی­ داری پیش­ بینی کند. هم­چنین، بین سنخ حسی/شهودی با ویژگی­های شخصیتی، حل تعارض، رضایت جنسی و گرایش مذهبی، همبستگی معنی­ داری وجود دارد و سنخ حسی/ شهودی می­تواند رضایت زناشویی را با اطمینان پیش­ بینی کند اما بین سنخ درون­گرا/برون­گرا، سنخ احساسی/فکری و سنخ منظبط/ملاحظه­ کار ارتباط معنی­ داری مشاهده نشد. هم­چنین، تیپ­ شخصیتی قادر است 23/0 از کل واریانس ویژگی شخصیتی، 15/0 از کل واریانس حل تعارض، 13/0 از کل واریانس رابطه­ جنسی و 16 درصد کل واریانس گرایش مذهبی را تبیین نماید.
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج، با کمک تیپ شخصیتی یونگ می­توان میزان احتمالی موفقیت ازدواج و دوام رابطه و همین­ طور راهکارهایی برای کاهش مشکلات احتمالی ارایه نمود.

کد مقاله 28673
تعداد بازدید 242

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397