عنوان | مطالعه مقایسهای رابطه رسانههای اجتماعی و شبکه روابط خویشاوندی و دوستی بین دو نسل جوان و بزرگسال شهر شیراز |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات - علمی پژوهشی پیاپی 48 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 100-77 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | روابط خانوادگی اینترنت شبکه خویشاوندی روابط خویشاوندی تلفن همراه شبکههای اجتماعی شیراز اندازه شبکه اجتماعی حمایت شبکههای اجتماعی شبکههای اجتماعی مجازی رسانههای اجتماعی شبکههای مجازی شبکه دوستی |
چکیده |
این پژوهش، با هدف مطالعۀ رابطۀ رسانههای اجتماعی و شبکه روابط خویشاوندی و دوستی در شهر شیراز انجام شده است. در این مقاله از نظریه مرزهای خانوادگی و نظریه فردگرایی شبکه ای مورد استفاده قرار گرفته اند. بدین منظور 600 پاسخگو از دو نسل جوان و بزرگسال با روش نمونهگیری چند مرحلهای تصادفی انتخاب و طی یک مطالعه پیمایشی مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد که استفاده از رسانههای اجتماعی به افزایش ارتباط با دوستان واقعی و مجازی و افزایش حمایت دریافت شده از آنها برای جوانان و بزرگسالان کمک میکند. همچنین استفاده از این رسانهها حمایت دریافتی از خویشاوندان نزدیک و دور را نیز تا حدی بهبود میبخشد؛ بدین صورت که حمایت دریافت شده از خویشاوندان نزدیک را برای بزرگسالان و خویشاوندان دور را برای جوانان افزایش میدهد. اما در مقابل، نتایج نشان میدهد که استفاده از این رسانهها ارتباطات خانوادگی را تضعیف مینماید و با آن ارتباط معکوس دارد. |
کد مقاله | 28666 |
تعداد بازدید | 244 |
|