عنوان | نقش ابعاد حمایت اجتماعی در پیش بینی اشتیاق شغلی معلمان زن مدارس استثنایی دوره ابتدایی شهر اهواز |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی فرهنگی زن (زن و فرهنگ سابق) سال 9 پیاپی 33 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 75-63 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حمایت اجتماعی معلمان زن معلمان ابتدایی اشتیاق شغلی معلمان مدارس استثنایی اهواز (شهرستان) |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ابعاد حمایت اجتماعی در پیشبینی اشتیاق شغلی معلمان زن مدارس استثنایی دوره ابتدایی شهر اهواز بود. نمونه پژوهش شامل 132 نفر از جامعه مذکور بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای حمایت اجتماعی فلیپس (1986) و اشتیاق شغلی سالانوا و شوفلی (2001) استفاده گردید. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین حمایت اجتماعی و مؤلفههای آن یعنی دوستان و خانواده با اشتیاق شغلی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد و بین مؤلفه سایرین و اشتیاق شغلی رابطه معنیداری وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز بیانگر آن بود که از بین ابعاد حمایت اجتماعی تنها مؤلفه خانواده قادر به پیشبینی اشتیاق شغلی به صورت معنیدار بود. بنابراین بر اساس یافتهها میتوان بیان کرد که حمایت اجتماعی نقش بسزایی در افزایش اشتیاق شغلی معلمان مدارس استثنایی دارد. |
کد مقاله | 28626 |
تعداد بازدید | 181 |
|