• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی بر افزایش خودکارآمدی و امیدواری همسران جانبازان
تعداد صفحات 5
نویسنده چیان پردار - سیمین دخت رضاخانی
مشخصات نشریه فصلنامه طب جانباز - پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 38
تاریخ انتشار زمستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 45-41
زبان فارسی
کلید واژه مهارت ارتباطی  امید  همسران جانبازان  خودکارآمدی  آموزش مهارت‌های ارتباطی  
چکیده هدف: همسران جانبازان به علت تعامل با جانبازان در معرض پیامدهای منفی روانشناختی آنان قرار می گیرند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر افزایش خودکارآمدی و امیدواری همسران جانبازان شهرستان روانسر انجام شد.
مواد و روش ها: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه شامل همسران جانبازان شهرستان روانسر بود که تا پایان سال 1393، ده سال از عضویت آنان در بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان روانسر گذشته باشد. بدین منظور 30 نفر از همسر ان جانباز ان به روش نمونه گیری داوطلبانه در دو گروه آزمایش و کنترل ( هر گروه 15 نفر) به صورت تصادفی گمارش شدند و به پرسشنامه های خودکارآمدی عمومی شوارتزر و جروسلم( GES)و امیدواری اشنایدر پاسخ دادند. سپس آموزش مهارتهای ارتباطی برای گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه ای و یک بار در هفته ارائه شد. لازم به ذکر است که گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. داده های حاصل از پژوهش بوسیله آزمون های آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون تی مستقل و تحلیل کواریانس) ازطریق نرم افزار spss-20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج این تحلیل نشان داد آموزش مهارتهای ارتباطی بر افزایش خودکارآمدی و امیدواری همسران جانبازان تاثیر معناداری دارد.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای ارتباطی به عنوان رویکرد مداخله ای سودمند در زمینه افزایش خودکارآمدی و امیدواری همسران جانبازان تلقی گردد.

کد مقاله 28611
تعداد بازدید 260

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397