عنوان | اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر افزایش خودکارآمدی و امیدواری همسران جانبازان |
تعداد صفحات | 5 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه طب جانباز - پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 38 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 45-41 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مهارت ارتباطی امید همسران جانبازان خودکارآمدی آموزش مهارتهای ارتباطی |
چکیده |
هدف: همسران جانبازان به علت تعامل با جانبازان در معرض پیامدهای منفی روانشناختی آنان قرار می گیرند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر افزایش خودکارآمدی و امیدواری همسران جانبازان شهرستان روانسر انجام شد. مواد و روش ها: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه مورد مطالعه شامل همسران جانبازان شهرستان روانسر بود که تا پایان سال 1393، ده سال از عضویت آنان در بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان روانسر گذشته باشد. بدین منظور 30 نفر از همسر ان جانباز ان به روش نمونه گیری داوطلبانه در دو گروه آزمایش و کنترل ( هر گروه 15 نفر) به صورت تصادفی گمارش شدند و به پرسشنامه های خودکارآمدی عمومی شوارتزر و جروسلم( GES)و امیدواری اشنایدر پاسخ دادند. سپس آموزش مهارتهای ارتباطی برای گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه ای و یک بار در هفته ارائه شد. لازم به ذکر است که گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. داده های حاصل از پژوهش بوسیله آزمون های آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون تی مستقل و تحلیل کواریانس) ازطریق نرم افزار spss-20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج این تحلیل نشان داد آموزش مهارتهای ارتباطی بر افزایش خودکارآمدی و امیدواری همسران جانبازان تاثیر معناداری دارد. نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای ارتباطی به عنوان رویکرد مداخله ای سودمند در زمینه افزایش خودکارآمدی و امیدواری همسران جانبازان تلقی گردد. |
کد مقاله | 28611 |
تعداد بازدید | 298 |
|