عنوان | آموزش جنسی غیررسمی به دختران نوجوان از طریق توانمندسازی مادران آنها: یک کارآزمایی میدانی |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی (مصوب وزارت بهداشت) شماره 3 پیاپی 59 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 279-267 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران نوجوان آموزش دختران آموزش مسائل جنسی مهارت ارتباطی آموزش جنسی نیازهای آموزشی آموزش مادران مهارت آموزی مداخله آموزشی آموزش جنسی به نوجوانان نگرش مادران آموزش مسائل جنسی به کودکان مهارت آموزی والدین آگاهی مادران کارآزمایی میدانی |
چکیده |
زمینه و هدف: آموزش مسایل جنسی یکی از نیازهای آموزشی نوجوانان است و مادران می توانند نقش کلیدی در آموزش این مسایل به دختران خود داشته باشند. این مطالعه با هدف طراحی، اجرا و ارزیابی یک برنامه مهارت آموزی برای مادران با هدف آموزش مسایل جنسی به دختران نوجوان خود در شهر ماهشهر انجام شده است. روشکار: این کارآزمایی میدانی از شهریور تا اسفند 1393 بر روی 140 نفر مادر دارای دختر نوجوان 12 تا 18 ساله انجام شد. برای جمع آوری دادههای مورد نیاز از دو پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا شده استفاده شد. پرسشنامه اول با پرسش از دختران نوجوان مهارت های ارتباطی مادران را می سنجید و پرسشنامه دوم با پرسش از مادران سطح آگاهی و نگرش آنان درباره مسایل جنسی و مهارت های ارتباطی آنها را ارزیابی می کرد. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل داده ها، مداخله آموزشی برای مادران به صورت سه جلسه آموزش حضوری طراحی و اجرا شد و داده های قبل و سه ماه بعد از مداخله با هم مقایسه گردید. نتایج: مقایسه قبل و سه ماه بعد از مداخله نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین امتیازات آگاهی و ( 01/0 >p ) و نگرش (01/0 > p) مادران ایجاد شد ولی مهارتهای ارتباطی تفاوت معناداری نداشت (37/0 = p). نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مداخله آموزشی طراحی شده بر بهبود آگاهی و نگرش موثر بود، ولی ارتقاء مهارت های ارتباطی به عنوان عامل مهم در مهارت آموزی مادران برای آموزش مسایل جنسی به دختران خود، نیاز به جلسات آموزشی پیوسته، منظم و همراه با تجربه و تمرین دارد. |
کد مقاله | 28608 |
تعداد بازدید | 270 |
|