عنوان | بررسی تأثیر آموزش نقش والدی بر استرس والدین نوزادان بستری در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه حیات - دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران - علمی پژوهشی شماره 3 پیاپی 75 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 253-243 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نقش والدین آموزش والدین استرس والدین بخش مراقبت ویژه بخش مراقبت نوزادان نقش والدی مادران مقیم در بخش NICU پرستار نوزادان |
چکیده |
زمينه و هدف: بستري شدن نوزاد در بخش مراقبت هاي ويژه براي والدين تنش زاست. به طوري كه ايفاي نقش والدي آنان را تحت تاثير قرار مي دهد. پرستاران به جهت موقعيت ويژه اي كه دارند مي توانند نقش مهمي در كاهش استرس والدين داشته باشند. تحقيق حاضر با هدف تعيين تاثير آموزش نقش والدي توسط پرستار بر استرس والدين نوزادان بستري در بخش مراقبت هاي ويژه انجام يافته است. روش بررسي: مطالعه نيمه تجربي (IRCT201605131788N17) حاضر با شركت 72 زوج (36 زوج گروه مداخله و 36 زوج گروه شاهد) از والدين نوزادان بستري در بخش مراقبت هاي ويژه نوزادان بيمارستان علي اصغر در سال 1395 انجام گرفته است. گروه مداخله آموزش هاي مربوط به ايفاي نقش والدي را بر اساس نياز خود دريافت كردند. استرس آن ها با گروه شاهد با استفاده از پرسشنامه سنجش استرس والدين نوزادان بستري در بخش مراقبت ويژه مقايسه گرديد. داده ها با استفاده از آمار توصيفي آزمون هاي آماري كاي دو، تي زوجي، تي مستقل، تحليل واريانس و آزمون دقيق فيشر در نرم افزار SPSS نسخه 16 تحليل شد. يافته ها: قبل از آموزش دو گروه از نظر سطح استرس تفاوت معنادار آماري نداشتند (05/0 p > ). پس از اجراي برنامه آموزشي، استرس گروه مداخله نسبت به گروه شاهد در روز دهم كاهش پيدا كرد (001/0 p < ). نتيجه گيري: آموزش والدين بر اساس نيازهاي آموزشي سبب كاهش استرس آنان مي شود. با كاهش استرس و تقويت نقش والدين مي توان از ارايه مراقبت با كيفيت در زمان بستري نوزادان اطمينان حاصل كرد. |
کد مقاله | 28604 |
تعداد بازدید | 301 |
|