عنوان | تأثیر آموزش الگوی حل مسئله اجتماعی بر کاهش مشکلات سلوکی دانشآموزان دختر بیسرپرست |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی مدرسه (مصوب وزارت علوم) شماره 3 پیاپی 23 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 100-85 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | بیسرپرست دانشآموزان دختر کودکان بیسرپرست مهارتهای حل مسئله دختران بیسرپرست اختلال سلوک آموزش مهارت حل مسئله مهارت حل مسئله اجتماعی حل مسئله اجتماعی مشکلات سلوک دانشآموزان بیسرپرست آموزش الگویابی حل مسئله |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی آموزش الگوی حل مسئله اجتماعی بر کاهش مشکلات سلوکی دختران بی سرپرست شهر تهران انجام شد. روش این پژوهش، نیمه آزمایشی و از نوع طرحهای پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. تعداد 40 نفر از دانشآموزان که دارای مشکلات سلوکی بودند به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 20 نفره آزمایش و کنترل قرار داده شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه تشخیص اختلال سلوک شهریوری و همکاران استفاده شد. دوره آموزشی مهارت حل مسئله در 7 جلسه در طول 7 هفته برگزارگردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کواریانس یک راهه استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش الگویابی حل مسئله در کاهش مشکلات سلوکی موثر است. در واقع، آموزش الگوی حل مسئله اجتماعی باعث کاهش پرخاشگری، خرابکاری، روابط بین فردی ضعیف و افزایش مسئولیت پذیری در دختران بی سرپرست می باشد. بنابراین، یافتههای پژوهش دلالت بر آن دارد که از آموزش الگویابی حل مسئله اجتماعی به عنوان شیوه ای برای کاهش میزان اختلال سلوک دانشآموزان می توان استفاده کرد. |
کد مقاله | 28596 |
تعداد بازدید | 295 |
|