ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ترویج زایمان طبیعی در زنان باردار شکم اول: کاربردی از بازاریابی اجتماعی در حوزه سلامت
تعداد صفحات 11
نویسنده مصطفی ملکی - علی موسوی زاده - سعادت پرهیزکار - محسن  شمس
مشخصات نشریه فصلنامه دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی (مصوب وزارت بهداشت) شماره 2 پیاپی 58
تاریخ انتشار تابستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 120-110
زبان فارسی
کلید واژه ترویج  زنان باردار  سزارین  زایمان طبیعی  زنان نخست باردار  بازاریابی اجتماعی  
چکیده زمينه و هدف: 48% از زايمان ها در ايران به روش سزارين انجام مي شود كه بسيار بالاتر از مقدار توصيه شده سازمان بهداشت جهاني است. اين مطالعه با هدف بررسي تاثير مداخله مبتني بر الگوي بازاريابي اجتماعي در كاهش قصد سزارين زنان باردار شكم اول انجام شد.
روش كار: مطالعه حاضر از نوع كارآزمايي در عرصه بود كه گروه هدف آن 39 نفر از زنان باردار شكم اولي بود كه قصد سزارين داشتند و در شروع مطالعه در ماه حاملگي سوم و چهارم بودند. براي دستيابي به اجزاي آميزه بازاريابي اجتماعي پژوهش تكويني انجام شد. بر اساس نتايج حاصل از آن مداخله طراحي و در زنان گروه هدف پيش آزمون و اصلاحات لازم انجام شد. مداخله به مدت يك ماه اجرا شد و اثربخشي آن حداقل يك ماه بعد بر اساس آزمون نسبت يك دامنه ارزيابي شد.
نتايج: ميانگين سني زنان باردار 82/25 سال بود. 5/38% از زنان مورد مطالعه داراي تحصيلات ديپلم و پايين تر و 5/61% داراي تحصيلات دانشگاهي بودند. يك ماه بعد از اجراي مداخله قصد 30 نفر از زنان باردار به طور معني دار تغيير كرد (01/0 p = ).
نتيجه گيري: الگوي مخاطب محور بازاريابي اجتماعي يك چارچوب علمي و اثربخش را در طراحي، اجرا و ارزشيابي مداخلات كاهش قصد سزارين فراهم مي كند.

کد مقاله 28580
تعداد بازدید 287

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397