عنوان | ترویج زایمان طبیعی در زنان باردار شکم اول: کاربردی از بازاریابی اجتماعی در حوزه سلامت |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی (مصوب وزارت بهداشت) شماره 2 پیاپی 58 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 120-110 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ترویج زنان باردار سزارین زایمان طبیعی زنان نخست باردار بازاریابی اجتماعی |
چکیده |
زمينه و هدف: 48% از زايمان ها در ايران به روش سزارين انجام مي شود كه بسيار بالاتر از مقدار توصيه شده سازمان بهداشت جهاني است. اين مطالعه با هدف بررسي تاثير مداخله مبتني بر الگوي بازاريابي اجتماعي در كاهش قصد سزارين زنان باردار شكم اول انجام شد. روش كار: مطالعه حاضر از نوع كارآزمايي در عرصه بود كه گروه هدف آن 39 نفر از زنان باردار شكم اولي بود كه قصد سزارين داشتند و در شروع مطالعه در ماه حاملگي سوم و چهارم بودند. براي دستيابي به اجزاي آميزه بازاريابي اجتماعي پژوهش تكويني انجام شد. بر اساس نتايج حاصل از آن مداخله طراحي و در زنان گروه هدف پيش آزمون و اصلاحات لازم انجام شد. مداخله به مدت يك ماه اجرا شد و اثربخشي آن حداقل يك ماه بعد بر اساس آزمون نسبت يك دامنه ارزيابي شد. نتايج: ميانگين سني زنان باردار 82/25 سال بود. 5/38% از زنان مورد مطالعه داراي تحصيلات ديپلم و پايين تر و 5/61% داراي تحصيلات دانشگاهي بودند. يك ماه بعد از اجراي مداخله قصد 30 نفر از زنان باردار به طور معني دار تغيير كرد (01/0 p = ). نتيجه گيري: الگوي مخاطب محور بازاريابي اجتماعي يك چارچوب علمي و اثربخش را در طراحي، اجرا و ارزشيابي مداخلات كاهش قصد سزارين فراهم مي كند. |
کد مقاله | 28580 |
تعداد بازدید | 287 |
|