• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی عوامل مؤثر بر گرایش به جراحی‌های زیبایی و مدیریت بدن در بین زنان شهر ایلام در سال 1395
تعداد صفحات 13
نویسنده حشمت قبادی - علیرضا کلدی - محمدصادق مهدوی
مشخصات نشریه دوماهنامه دانشگاه علوم پزشکی ایلام شماره 3 پیاپی 104
تاریخ انتشار شهريور - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 56-44
زبان فارسی
کلید واژه ایلام  مدیریت بدن  مصرف رسانه‌ای  زنان ایلام  فشارهای اجتماعی  عمل زیبایی  فشارهای فرهنگی  
چکیده مقدمه: امروزه مدیریت بدن و متغیره‌ های موثر در گرایش به آن از مباحث مهم در جامعه ‌شناسی پزشکی است. بدن صرفاً جنبه زیستی و روان ‌شناختی نداشته بلکه پدیده ‌ای است که به صورت اجتماعی ساخته و پرداخته می‌شود.
مواد و روش ‌ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش تمام زنان 19 تا 44 سال شهر ایلام می‌باشد که طبق اطلاعات مرکز آمار ایران تعداد آن ها 47090 نفر بود که از این تعداد 381 نفر بر اساس فرمول کوکران و با روش نمونه‌ گیری خوشه ‌ای چند مرحله ‌ای به عنوان نمونه انتخاب شد اما به دلیل مخدوش بودن 11 پرسشنامه 370 مورد برای تحلیل نهایی برگزیده شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته بوده است. مدیریت بدن در چهار بُعد رویه‌ های لاغری و سلامتی، جراحی ‌های زیبایی، نوع پوشش (لباس) و مراقبت ‌های بهداشتی مورد بررسی قرار گرفت. جهت تحلیل داده و آزمون فرضیه ها از روش های آماری توصیفی (میانگین، فراوانی، درصد) و آمار استنباطی (آزمون کولموگروف – اسمیرونوف، ضریب همبستگی پیرسون، اسپیرمن و جدول آنالیز واریانس) استفاده و به این منظور از نرم افزار SPSS بهره گرفته شد.
یافته ‌های پژوهش: نتایج نشان داد که اکثریت زنان مطالعه شده متأهل، خانه ‌دار و و متعلق به طبقه‌ ی متوسط بوده ‌اند. ضمن این که میان متغیر های سن، مصرف رسانه ‌ای، فشار های اجتماعی- فرهنگی، وضع تأهل، میزان تحصیلات و درآمد با مدیریت بدن رابطه معنا دار وجود دارد.
بحث و نتیجه‌گیری: رسانه ‌ها در جهان امروز یکی از عوامل اصلی مدیریت بدن به حساب می‌آیند و در انتقال فشار های اجتماعی – فرهنگی برای لاغر شدن و اندام متناسب نقش مهمی بازی می‌کنند. تحصیلات نیز از عوامل اجتماعی تعیین کننده نوع مدیریت است. افزایش تحصیلات، زنان را مجاب می‌کند که در دوره ‌های متفاوت زندگی متناسب با تحصیلات خود نسبت به کنترل، تنظیم و مانتیور بدن خود اقدام کنند.

کد مقاله 28575
تعداد بازدید 254

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397