عنوان | نگاهی جامع بر برنامه فرزندپروری مثبت: اصول، اهداف، سطوح و محتوا |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه رویش روانشناسی (مصوب وزارت علوم) سال 6 شماره 2 پیاپی 19 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 52-35 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | برنامه فرزندپروری مثبت فرزندپروری مثبت انضباط قاطع انتظارات واقع بینانه |
چکیده |
ایفای نقش فرزندپروری، وارد شدن به یک نقش اجتماعی است که نشاندهنده یک تغییر قابل توجه در زندگی و هویت فرد است. در سالهای اخیر، برنامههای بسیاری در زمینه آموزش والدین طراحی شدهاند که هر یک از نظر فلسفه، روش و اثربخشی متفاوت هستند. در این مقاله به معرفی برنامه فرزندپروری مثبت پرداخته شده است که مبتنی بر نظریه یادگیری اجتماعی و اصول رفتاری، شناختی و عاطفی است. همچنین بر خودکارآمدی مادران در مدیریت و کنترل رفتار تأکید دارد. این برنامه بر پنج اصل محیط سالم و جذاب، محیط یادگیری مثبت، انضباط قاطع، انتظارات واقعبینانه و توجه به نقش خود به عنوان والدین مبتنی است. افزایش دانش و مهارت، آموزش حل مسأله، گسترش سرگرمی و ایمنی، افزایش کارآمدی رفتاری، هوشی، زبانی، عاطفی و اجتماعی از اهداف اختصاصی برنامه فرزندپروری مثبت محسوب میشوند. برنامه مذکور پنج سطح دارد که این سطوح بر اساس سطوح متفاوت اختلال در عملکرد و رفتار کودکان و همچنین نیازهای گوناگون والدین آنها شکل گرفته است. در این مقاله پس از معرفی برنامههای فرزندپروری، به برنامه فرزندپروری مثبت پرداخته شده است و اصول، اهداف، سطوح و محتوای آن بهطور جامع مورد بررسی گرفته است. |
کد مقاله | 28568 |
تعداد بازدید | 235 |
|