عنوان
|
پیشبینی پرخاشگری دختران نوجوان بر اساس فرآیندهای ارتباطی خانواده و کمال گرایی با میانجیگری تنظیم شناختی هیجان |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
سمیه کمالی ایگلی - خدیجه ابوالمعالی الحسینی - کیانوش هاشمیان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات روانشناختی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی شماره 3 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1396 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
146-129 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران نوجوان پرخاشگری کمال گرایی فرآیند خانواده دانشآموزان دختر دبیرستانی پرخاشگری کودکان پرخاشگری فرزند تنظیم شناختی هیجان پرخاشگری در خانواده فرایندهای ارتباطی خانواده
|
چکیده
|
هدفِ این پژوهش تعیین برازش مدل مفهومیِ نقش واسطهای تنظیمشناختی هیجان در ارتباط بین فرآیندهای ارتباطی خانواده و کمالگرایی با پرخاشگری بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال 1394 بود. چهارصد و نود و هفت شرکتکننده به روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب و پرسشنامه های پرخاشگری، فرآیندهای خانواده، کمالگراییِ چندبعدی و تنظیمشناختی هیجان را تکمیل کردند. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل مفهومی با دادهها برازش دارد. اثر کل نگرانیافراطی و اثر غیرمستقیم آن، بواسطهی تنظیمشناختی هیجان، بر پرخاشگری معنادار بود، اما اثر مستقیم آن بر پرخاشگری معنادار نبود. اثر کل پیگردی کمال بر پرخاشگری منفی و معنادار، اما اثر مستقیم و غیرمستقیم آن معنادار نبود. اثر کل و اثر مستقیم استاندارهای فردی بر پرخاشگری مثبت و معنادار، اما اثر غیرمستقیم آن معنادار نبود. همچنین اثر کل، مستقیم و غیرمستقیمِ (بواسطهی تنظیم شناختی هیجان) فرآیندهای خانواده بر پرخاشگری معنادار بود. پیشنهاد میشود که روانشناسان تربیتی و روانشناسان مدرسه از مداخلات مبتنی بر هیجان برای کاهش پرخاشگری دانشآموزان دختر دورهی متوسطه استفاده کنند؛ همچنین، در آموزش خانواده بر اهمیت نقش تعاملات اعضای خانواده، اهداف واقعبینانه، و آسیبهای ناشی از نگرانی افراطی در نوجوانان دختر تأکید کنند.
|