عنوان | شناسایی ویژگیهای هوش کارآفرینانه زنان کارآفرین: مطالعهای کیفی با استفاده از تحلیل محتوای قراردادی |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه توسعه کارآفرینی شماره 2 پیاپی 36 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 374-359 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زنان کارآفرین مطالعه کیفی تحلیل محتوا آنتروپی شانون نظریههای هوش هوش کارآفرینانه تحلیل محتوای قراردادی |
چکیده |
با توجه به اینکه امروزه زنان در عرصههای متنوعی از فعالیتهای اقتصادی وارد شدهاند و در آفرینش کسبوکارهای زیادی ایفای نقش میکنند، شناخت توانمندیها و هدایت استعداد و خلاقیت آنان را میتوان در بهرهبرداری از ظرفیتهای این قشر بزرگ اجتماعی مؤثر دانست. هدف پژوهش حاضر کشف ویژگیهای هوش کارآفرینانه در زنان کارآفرین است. پژوهش حاضر کیفی و بهلحاظ هدف کاربردی است که در آن، از راهبرد تحلیل محتوا برای تحلیل دادههای متنی استفاده شده است. جامعۀ مورد مطالعه شامل زنان کارآفرین استان گیلان است. نمونهگیری به روش هدفمند انجام گرفت و بهمنظور جمعآوری دادهها، از مصاحبۀ نیمهساختاریافته استفاده شد. درنهایت، با توجه به اشباع نظری، با 15 نفر مصاحبه انجام گرفت. تحلیل مصاحبهها به روش تحلیل محتوای قراردادی انجام شد و ویژگیهای هوش کارآفرینانۀ زنان کارآفرین در قالب شش مضمون اصلی بینش کارآفرینانه، هوش شناختی، هوش اجتماعی، هوش شهودی، هوش جسورانه و هوش برانگیزاننده، استخراج و نامگذاری شد. سپس از طریق روشهای اعتباریابی کیفی، صحت اعتبار آن تأیید شد. درنهایت، با استفاده از روش آنتروپی شانون، مقولههای ظهوریافته در هریک از مضامین اصلی اولویتبندی شدند. |
کد مقاله | 28413 |
تعداد بازدید | 359 |
|