عنوان
|
تضاد ميان آموزش و پرورش و جامعه؛ بررسي کتاب فارسي اول دبستان |
تعداد صفحات
|
13 |
نویسنده
|
حسن گیوریان - شهلا اعزازی |
مشخصات نشریه
|
علوم اجتماعی - دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 1 شماره 1 و 2 |
تاریخ انتشار
|
تابستان و پاييز - 1370 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مشارکت زنان اشتغال زنان کتاب فارسی سال اول دبستان تصویر پسر تصویر دختر تصویر خانواده تصویر روابط گروههای ثانویه موانع مدیریت زنان همدلی مرد و زن
|
موضوع
|
اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي
|
چکیده
|
كتاب هاي دبستاني معمولا حاوي تصوير مي باشند. تصاوير كتاب هاي سال اول ابتدايي بسيار زياد بوده، بتدريج در سال هاي بعد كمتر مي شود.\r\n\r\nبررسي زير مربوط به تصاوير كتاب فارسي اول دبستان و بر اساس محورهاي زير است:\r\n\r\n1- چگونگي نمايش دختر و پسر در كتاب فارسي\r\n\r\n2- انطباق تصاوير كتاب با شرايط اجتماعي امروز\r\n\r\nكتاب فارسي اول دبستان نه براي كودك شهري نه كودك روستايي جذابيت ندارد. مطالب و تصاوير كتاب تمايل به رسيدن، ديدن، آشنا شدن و درك پديده هاي جديد را در آنان به وجود نمي آورد.\r\n\r\nگذشته از ارائه نامناسب مطالب براي تمام كودكان، خط محكمي نيز ميان مطالب مربوط به دختران و پسران در كتاب وجود دارد. هزينه هاي فراوان دبستان براي هر دو جنس است كه بايد در نهايت به آموزش انسان هاي مستقل و آگاه بيانجامد و در واژه انسان محدوديت جنس وجود ندارد. الگوي اكرم سبزي پاك مي كند، بر اهميت سواد براي اكرم ها تأكيد نمي كند.
|