عنوان
|
پیش بینی رفتارهای تخریبی فرزندان از طریق بافت و کارکرد خانواده با میانجیگری نظمجویی شناختی هیجان و نظریه ذهن |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
علی دره کردی - ناصر بهروزی - غلامحسین مکتبی - کیومرث بشلیده |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی - انجمن پژوهشهای آموزشی ایران - علمی پژوهشی شماره 36 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1396 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
282-261 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تنظیم شناختی هیجان کارکردهای عاطفی دانشآموزان پسر دبیرستانی نظریه ذهن کارکرد خانواده بافت خانوادگی رفتارهای تخریبی نظمجویی شناختی هيجان
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر یافتن رابطه علَی بافت و کارکرد خانواده با رفتارهای تخریبی با میانجی گری نظمجویی شناختی هیجان و نظریه ذهن است. جامعه آماری دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر اهواز بودند. نمونهای 384 نفری بهصورت تصادفی چندمرحله ای انتخاب شد. ابزار پژوهش مقیاس رفتارهای تخریبی نبوی و همکاران (1390)، فرم کوتاه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001)، مقیاس نظریه ذهن استیلمن نسخة قمرانی و همکاران (1385)، مقیاس عملکرد عاطفی خانوادة مدارس کشور (1392) بود. تحلیل داده ها با روش مدل ساختاری و آزمون بوت استراپ برای بررسی نقش میانجی گری متغیرها در نرمافزار آموس انجام شد. بررسی شاخصهای برازش مدل نشان داد مدل اصلاحشده از برازش مطلوبی برخوردار است. همچنین، نتایج بوت استراپ نقش میانجیگرانة عملکرد نظریه ذهن و تنظیم شناختی هیجان در ارتباط بین بافت و عملکرد خانواده با رفتارهای تخریبی را تأیید کرد. بر اساس نتایج بهدستآمده از معنیداری نقش میانجی گرانة نظریه ذهن و نظمجویی شناختی هیجان میتوان گفت مداخله روی آموزش نظریه ذهن و نظمجویی شناختی هیجان میتواند روی کاهش رفتارهای تخریبی مدنظر قرار گیرد.
|