عنوان | اثربخشی آموزش روانشناسی مثبتنگر بر رضایت از تصویر تن دختران نوجوان |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه تحقیقات علوم رفتاری (مصوب وزارت بهداشت) شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 141-135 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران نوجوان دانشآموزان دختر تصویر بدنی مثبتنگری آموزش گروهی دانشآموزان دختر دبیرستانی دانشآموزان نوجوان رضایت از تصویر بدنی آموزش مثبتنگری مداخله مثبتنگر روانشناسی مثبتنگر |
چکیده |
زمینه و هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسي تأثير آموزش گروهي روانشناسي مثبتنگر بر رضايت از تصوير تن (Body image) دانشآموزان نوجوان دختر شهرستان کوهدشت بود. مواد و روشها: این تحقیق به روش نیمه آزمایشی، با طرح پیشآزمون- پسآزمون و همراه با گروه شاهد انجام شد. از میان دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهرستان کوهدشت که رضایت پایینی را از تصویر تن خود گزارش نمودند، 32 نفر به صورت تصادفي انتخاب شدند و در دو گروه آزمايش و شاهد قرار گرفتند (در هر گروه 16 نفر). ابزار پژوهش، پرسشنامه رضایت از تصویر تن (Satisfaction with Body Image Scale یا SWBIS) بود. ابتدا از دو گروه پيشآزمون گرفته شد. آموزش مثبتنگری در 14 جلسه یک ساعته و به صورت دو بار در هفته برای گروه آزمايش به اجرا درآمد و گروه شاهد هيچ آموزشي دريافت نکرد. در پايان، از دو گروه پسآزمون به عمل آمد. دادهها با استفاده از آزمون تحليل کواريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. یافتهها: رضایت از تصوير تن دانشآموزاني که مداخله آموزش گروهي روانشناسی مثبتنگر را دريافت کرده بودند، در مرحله پسآزمون بهبود يافت (001/0 > P). نتيجهگيري: از نتايج به دست آمده چنین ميتوان نتيجهگیری کرد که آموزش روانشناسی مثبتنگر با تکیه بر فضایل و تواناییهای فرد، میتواند نگرش وی را نسبت به خود و تصوير تن خود تغییر دهد. از اینرو، آموزش روانشناسی مثبتنگر به دختران نوجوان، بر بهبود تصویر تن آنها اثربخش بوده است. |
کد مقاله | 28308 |
تعداد بازدید | 277 |
|