عنوان | مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری مثبت و مدیریت والدین بر سبکهای والدگری مثبت و مشکلات رفتاری هیجانی کودکان |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشهای مشاوره (مصوب وزارت علوم) پیاپی 62 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 125-98 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | سبک والدگری مشکلات رفتاری کودکان ابعاد فرزندپروری اختلالات رفتاری برنامه فرزندپروری مثبت آموزش مدیریت والدین برنامه والدگري مثبت فرزندپروری مثبت والدگری سبک فرزندپروری آموزش فرزندپروری اختلالات هیجانی |
چکیده |
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش برنامه فرزندپروری مثبت و آموزش برنامه مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری کودکان و شیوه فرزندپروری والدین صورت گرفت. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی، پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه والدین کودکان با مشکلات رفتاری که نمونه ای به حجم 90 نفر انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه های مشکلات رفتاری کانرز و فرزندپروری آلاباما را در سه مرحله تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره تحلیل شد. یافته ها: برنامه مدیریت والدین بر هر یک از مشکلات سلوک، اجتماعی، روان تنی، خجالتی- اضطراب تأثیر بیشتری نسبت به برنامه فرزندپروری مثبت نشان داده است (01/0 > p). تأثیر برنامه مدیریت والدین بر هر یک از ابعاد فرزندپروری مثبت، درگیری مثبت و کاهش تنبیه بدنی و نظارت ضعیف نسبت به برنامه فرزندپروری مثبت بیشتر بوده است ( 01/0 > p ). نتایج پیگیری پس از یک ماه نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در نمرات مشکلات رفتاری و والدگری تفاوت وجود دارد و اثربخشی دو گروه درمان بر مشکلات رفتاری و والدگری مثبت بعد از یک ماه باقی مانده است (01/0 > P). نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد هر دو روش مؤثر بوده اند اما آموزش مدیریت والدین بر مشکلات رفتاری و فرزندپروری مثبت بر ابعاد فرزندپروری تأثیر بیشتری نشان دادند. یافته های این پژوهش برای روان درمانگران و مشاوران در زمینه انتخاب نوع مداخله برای آموزش والدین مفید خواهد بود. |
کد مقاله | 28290 |
تعداد بازدید | 199 |
|