عنوان
|
الگویابی رابطه میان نظامهای مغزی رفتاری و تعارضات بین والدین با مشکلات هیجانی رفتاری نوجوانان با میانجی پاسخهای شناختی هیجانی رفتاری |
تعداد صفحات
|
29 |
نویسنده
|
فاطمه کلانتری - سعید قنبری - مجتبی حبیبی عسگرآباد - ابراهیم علیزاده |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه مطالعات زن و خانواده شماره 2 پیاپی 6 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1396 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
59-31 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مشکلات رفتاری کودکان اختلالات رفتاری مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان مشکلات رفتاری هیجانی تعارض والدین اختلال رفتاری فرزندان سیستمهای مغزی رفتاری اختلالات هیجانی
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف الگویابی رابطه میان نظام های مغزی رفتاری و تعارضات بین والدین با مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان با میانجی پاسخ های شناختی-هیجانی-رفتاری انجام شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود و جامعه آماری در این پژوهش، کلیه دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم شهرستان قدس استان تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چندمرحلهای، 665 نفر از آن ها انتخاب شده بودند. ابزار پژوهش، پرسشنامه نظام های مغزی-رفتاری، مقیاس تعارضات بین والدین، مقیاس پاسخ های شناختی-هیجانی-رفتاری به تعارضات بین والدین و پرسشنامه خودگزارشدهی نوجوان بود.
نتایج تحلیل مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل نظری پژوهش که در آن، متغیر پاسخ های شناختی-هیجانی-رفتاری بهعنوان متغیر میانجی در رابطه بین تعارضات بین والدین و نظامهای مغزی رفتاری با مشکلات هیجانی-رفتاری وارد مدل شده بود، دارای شاخص های برازش مناسبی با دادهها بود. همچنین در این مدل تمامی مسیرهای مستقیم، غیرمستقیم و کلی برای پیش بینی مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان معنی دار به دست آمد؛ بنابراین تعارضات بین والدینی و نظام های مغزی-رفتاری با در نظر گرفتن عوامل میانجی در پیش بینی مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان نقش مؤثری ایفا می کنند. همچنین میتوان بیان کرد که مدل بافتی-شناختی و مدل توسعه داده شده آن قابلیت تبیین مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان را دارد. در نتیجه میتوان از این مدل برای تنظیم مداخلات درمانی و همچنین تشخیص عوامل خطر در امر پیشگیری از مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان استفاده کرد.
|