عنوان | بررسی رابطه شیوههای فرزندپروری والدین با افسردگی دانشآموزان دختر دوره متوسطه و پیش دانشگاهی |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش شماره 3 پیاپی 36 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 125-107 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | افسردگی افسردگی دختران فرزند دختر استقلال تنبیه فرزندان تنبیه کودکان توسط والدین مسئولیتپذیری دانشآموزان دختر دبیرستانی دانشآموزان دختر پیشدانشگاهی سبک فرزندپروری محبت والدین |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ شیوههای فرزندپروری والدین با افسردگی فرزندان دختر آنها انجام شده است. روش پژوهش همبستگی است. جامعه آماری شامل 3000 دانشآموز دختر دورۀ متوسطه و پیش دانشگاهی شهر ایلام در سال تحصیلی 90-1389 بود که با به کارگیری روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 340 دانشآموز از میان آنها انتخاب شدند. سپس با پرسشنامۀ «افسردگی بک» و «شیوه فرزندپروری ثنایی» (1373) متغیرها اندازهگیری شد. تجزیه و تحلیل آماری دادهها با روش آزمون همبستگی پیرسون و اسپیرمن انجام گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد میان ارائه استقلال و مسئولیت پذیری از سوی والدین، داشتن توقعات و انتظارات متناسب با توانایی فرزندان و محبت والدین با افسردگی دختران همبستگی منفی و میان تنبیه و سرزنش والدین با افسردگی دختران همبستگی مثبت وجود دارد. نتایج پژوهش نشان میدهد هر اندازه مسئولیت پذیری و اکتساب استقلال، انتظارات منطقی، دوری از تنبیه و محبت والدین افزایش یابد، افسردگی فرزندان نیز کاهش مییابد. |
کد مقاله | 28069 |
تعداد بازدید | 292 |
|