عنوان | رابطه سرمایه اجتماعی خانوادگی و مشارکت والدین در امور مدرسه با موفقیت تحصیلی دانشآموزان |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش شماره 3 پیاپی 36 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 27-7 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | موفقیت تحصیلی سرمایه اجتماعی مشارکت والدین مشارکت والدین در فعالیتهای مدرسه سرمایه اجتماعی خانواده مشارکت والدین در مدرسه سرمایه اجتماعی درون خانواده |
چکیده |
سرمایه اجتماعی یکی از مباحث مهم اجتماعی است که ابزاری برای دستیابی به انواع دیگر سرمایهها از جمله سرمایه های اقتصادی، انسانی و فرهنگی است. یکی از حوزههای مهم تاثیرپذیر از سرمایه اجتماعی، نهاد خانواده و نهاد آموزش و پرورش است. از این رو پژوهش حاضر با درک اهمیت مسئله سرمایه اجتماعی و بر اساس چارچوب نظری مبتنی بر تأثیرپذیری ابعاد گوناگون تحصیلی دانش آموزان مانند مشارکت والدین در امر آموزش و نیز موفقیت تحصیلی آنان از سرمایه اجتماعی، به تبیین نظری و طرح ادبیات پژوهش و آزمون فرضیات پیرامون سرمایه اجتماعی خانوادگی و تاثیر آن بر موفقیت تحصیلی دانشآموزان پرداخته است. چارچوب نظری این پژوهش بر پایۀ نظریههای کلمن در زمینه سرمایه اجتماعی خانواده و ترکیبی از چند نظریه دیگر در این حوزه است. روابط والدین با یکدیگر، دریافت کمک از والدین در حل مشکلات شخصی، صحبت کردن و تعامل با والدین، احساس محبت کردن و صمیمیت از شاخصهای اندازهگیری سرمایه اجتماعی خانواده است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دختر و پسر مقطع دبیرستان در پنج منطقۀ شهر تهران (مناطق 1،5،7،4،12) در سال تحصیلی 94- 1393 میباشد. حجم نمونه آماری این تحقیق 456 دانش آموز (151 پسر و 305 دختر) است که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. برای گردآوری دادهها از مصاحبۀ مبتنی بر پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه از اعتبار سازه مناسب برخوردار بوده و ضرایب آلفای کرونباخ نشان دهندۀ پایایی قابل قبول ابزار است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که تغییر سرمایه اجتماعی تأثیری مستقیم بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارد و همچنین به سبب مشارکت والدین در امور مدرسه، سرمایه اجتماعی سهم دیگری از واریانس موفقیت تحصیلی را توضیح میدهد. |
کد مقاله | 28057 |
تعداد بازدید | 296 |
|