| عنوان | نقش واسطهای نیازهای روانشناختی پایه در ارتباط بین سبکهای والدگری و سلامت روان دانشآموزان تیزهوش |
| تعداد صفحات | 10 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ايران شماره 3 پیاپی 19 |
| تاریخ انتشار | پائیز - 1396 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 212-203 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | سبک والدگری دانشآموزان تیزهوش نیازهای روانشناختی ارضای نیازهای اساسی روانشناختی سلامت روانی |
| چکیده |
زمینه و هدف: زندگی کردن بر اساس اهداف اصیل، یافتن معنا و تلاش در جهت رشد شخصی، همان سلامت روان است. پژوهشهای زیادی تأثیر عوامل بافتی و شخصی را بر سلامت روان کنکاش کردهاند. هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه متغیرهای سبکهای والدگری و ارضای نیازهای روانشناختیِ پایه بر سلامت روان در دانشآموزان تیزهوش شهر شیراز بود. مواد و روشها: برای این منظور 250 نفر (115 دختر و 135 پسر) از دانشآموزان مدارس تیزهوش شهر شیراز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. برای اندازهگیری متغیرها، افراد شرکتکننده مقیاسهای والدین به عنوان بافت اجتماعی، سلامت روان و ارضای نیازهای روانشناختی را تکمیل کردند. برای بررسی قابلیت اعتماد و روایی این مقیاسها به ترتیب از روش آلفای کرنباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد که نتایج بیانگر مطلوبیت این مقیاسها بود. در تحلیل دادهها از نرمافزار لیزرل استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل مسیر، حاکی از آن بود که سلامت روان دانشآموزان تیزهوش متأثر از سبکهای والدگری خانواده و ارضای نیازهای روانشاختی است. بدین صورت که سبک کنترلی و طردکننده خانواده به صورت منفی، و سبک گرمی به همراه سبک حمایت از استقلال از خانواده به صورت مثبت، اثرمستقیم و غیرمستقیم بر سلامت روان دارند. همچنین ارضای نیاز به شایستگی و نیاز به استقلال، به صورت مثبت با سلامت روان در ارتباط است و توانسته نقش واسطهای در ارتباط بین سبکهای والدگری و سلامت روان ایفاء کند. برای ارزیابی مدل از شاخصهای چندگانه از جمله میزان (0/42) RMS و (0/98) GFI استفاده شد که نتایج نشان داد مدل پیشنهادی با دادهها برازش دارد. نتیجهگیری: با توجه به یافته ها سبک والدگری مناسب (گرمی در روابط، حمایت از استقلال و نداشتن سبک کنترلی) باعث بهبود شایستگی و سلامت روان در فرزندانشان میشود. |
| کد مقاله | 28033 |
| تعداد بازدید | 300 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...