عنوان | تأثیر آموزش نقش والدی بر نگرش مادران دارای کودکان 5-1 ساله نسبت به سوء رفتار با کودک |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران - انجمن علمي آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران شماره 3 پیاپی 19 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 190-182 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رفتار با کودک سوء رفتار با کودک نگرش مادران نگرش والدین نقش والدی |
چکیده |
زمینه و هدف: نگرش والدین بر شکلدهی رفتارهای کودکان و نیز سوء رفتار با کودک تأثیر مهمی دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش نقش والدی بر نگرش مادران کودکان ۵-۱ ساله نسبت به سوء رفتار با کودکان در شهر ملایر انجام گرفت. مواد و روشها: در این مطالعه نیمهتجربی ۱۲۲ مادر که کودک ۵-۱ ساله داشتند، با روش تصادفی خوشهای دومرحلهای از مهدهای کودک شهر ملایر در سال ۱۳۹۵ش انتخاب شدند و به صورت تصادفی ۶۱ نفر به گروه آزمون و ۶۱ نفر به گروه کنترل تخصیص یافتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد «نقش والدی افراد جوان- بزرگسال» بود. آموزش گروهی نقش والدی در طول دو هفته در چهار جلسه برگزار شد. قبل از آموزش و یک ماه پس از آن، پرسشنامهها توسط دو گروه تکمیل شد. دادهها با نرمافزار Spss ویرایش ۱۶ و آمار توصیفی و آزمونهای تیمستقل و تیزوجی، در سطح اطمینان ۹۵/۰ تحلیل شدند. یافتهها: میانگین و انحراف معیار نمرات نگرش در گروه آزمون، پیش از مداخله ۷/۲۸ ± ۶۹/۶۰ و پس از مداخله ۱۴/۷۹ ± ۸۶/۸ بود که تفاوت معنیداری را نشان میدهد(0/01 > p). همچنین مقایسه میانگین نمرات نگرش و هر یک از حیطههای آن بین دو گروه آزمون و کنترل نشان داد که این تفاوت پس از مداخله نیز معنیدار بود (0/01 > p) نتیجهگیری: آموزش نقش والدی، نگرش مادران به سوء رفتار با کودک را تغییر داد و موجب بهبود نگرش آنان نسبت به رفتار تربیتی صحیح شد. بنابراین برگزاری آموزشهای مدون و گروهیِ نقش والدی با کاهش سوء رفتار با کودکان نوپا و خردسال، گام مهمی در سلامت جسمی و روانی آنان دارد. |
کد مقاله | 28031 |
تعداد بازدید | 245 |
|