عنوان | مقایسه سرعت یادگیری و انتقال اطلاعات در نیمکرههای مغز بین دو جنس |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه عصب روانشناسی (مصوب وزارت علوم) سال 1 شماره 2 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1394 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 76-68 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | سرعت یادگیری انتقال اطلاعات نیمکرههای مغز دستگاه ترسیم در آینه |
چکیده |
مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه سرعت یادگیری و انتقال اطلاعات در نیمکرههای مغز دختران و پسران دانشجو است. روش: در این پژوهش تعداد 60 نفر (30 دختر و 30 پسر) از دانشجویان روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن که در نیمسال اول تحصیلی 1394-1393 درس روانشناسی تجربی داشتند انتخاب شدند و حجم نمونه را تشکیل دادند. برای سنجش عملکرد نیمکرههای مغز در این آزمون از دستگاه ترسیم در آینه استفاده شد تا معلوم گردد انتقال اثر صورت میگیرد. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس یکراهه و نرمافزار SPSS16 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که بین جنسیت و میزان انتقال اطلاعات در نیمکرههای مغز رابطه معناداری وجود ندارد که نشان میدهد انتقال اثر در هر دو جنس صورت گرفته است. این در حالی است که جنسیت بر روی سرعت یادگیری اثر معناداری دارد. نتیجهگیری: به طور کلی، میتوان نتیجه گرفت که سرعت یادگیری در دختران سریعتر از پسران است. |
کد مقاله | 28017 |
تعداد بازدید | 356 |
|