• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی رابطه بین روش‌های تربیتی مادران با مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان (با تأکید بر آموزه‌های تربیت اسلامی)
تعداد صفحات 24
نویسنده مریم زرین جوی الوار - ایراندخت فیاض
مشخصات نشریه فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش سال 2 شماره 2 پیاپی 3
تاریخ انتشار تابستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 60-37
زبان فارسی
کلید واژه سبک‌های تربیتی والدین  مسئولیت‌پذیری  روش‌های تربیتی خانواده  شیوه‌های تربیتی مادران  آموزه‌های اسلامی  سبک‌های تربیتی  آموزه‌های تربیتی  تربیت دینی  دانش‌آموزان پسر  دانش‌آموزان پایه ششم  
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه روش‌های تربیتی مبتنی بر آموزه‌های تربیت اسلامی مادران با مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان پسر پایه ششم ابتدایی انجام گرفت. طرح تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان بروجرد (94-1393) بوده است. از این جامعه با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای، تعداد 300 نفر از دانش‌آموزان پسر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات 1-پرسش‌نامه‌‌ تجدید نظر شده روش‌های تربیتی مادران مبتنی بر آموزه‌های تربیت اسلامی (اسفندیاری، 1374) و 2-پرسشنامه مسئولیت‌پذیری (نعمتی، 1388) بود. در این مطالعه روایی هر دو پرسش‌نامه به صورت محتوایی و پایایی آن­ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 77/0 و 92/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج به‌دست آمده نشان داد که بین روش تربیتی اقتدار منطقی مادران و مسئولیت‌پذیری پسران رابطه مثبت و بین روش‌ تربیتی سهل‌گیرانه و سخت‌گیرانه مادران با مسئولیت‌پذیری پسران رابطه منفی معنادار وجود دارد. همچنین بین روش‌ تربیتی اقتدار منطقی با خودمدیریتی، قانونمندی، امانت‌داری، وظیفه‌شناسی و سازمان‌یافتگی همبستگی مثبت معنا‌داری مشاهده شده است. علاوه بر این نتایج نشان داد که روش تربیتی سخت‌گیرانه نمی‌تواند به تنهایی مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان را پیش‌بینی کند. بنابراین دانش آموزانی که با روش اقتدار منطقی پرورش یافته اند از مسئولیت پذیری بیشتری نسبت به دانش آموزانی که با دو روش سهل­گیر و سختگیرانه پرورش می­یابند برخوردار بودند.

کد مقاله 28016
تعداد بازدید 327

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397