• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مشخصات جمعیت‌شناختی و عوامل خطر کودک و والدین در زیرگونه‌های کودک آزاری: نتایج برگرفته از بخش حمایت روانی اجتماعی
تعداد صفحات 11
نویسنده فیروزه درخشان پور - نجمه شاهینی - احمد حاجبی - محمدعلی وکیلی - اعظم حیدری یزدی
مشخصات نشریه دوماهنامه اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی شماره 6
تاریخ انتشار مهر و آبان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 491-481
زبان انگلیسی
کلید واژه حمایت اجتماعی  کودک آزاری  عوامل خطر  خانواده تک‌ والد  مشخصات جمعیت‌شناسی  حمایت روانی  
چکیده مقدمه: کودک­ آزاری، هم­چنان به صورت یک معضل چشمگیر اجتماعی و بهداشتی عمومی در کشورهای در حال توسعه، وجود دارد. مطالعات انجام شده در این خصوص، اطلاعات ارزشمندی با توجه به زمینه و ماهیت این پدیده و تاثیر آن بر بهداشت عمومی جامعه فراهم می­ آورند. این مطالعه با هدف تعیین مشخصات جمعیت­ شناختی و عوامل خطر کودک و والدین در زیرگونه­ های کودک­ آزاری در یک بخش حمایت روانی-اجتماعی انجام شده است.
روش­ کار: این مطالعه­ مقطعی در بازه­ زمانی 1390 تا 1392 در بیمارستان کودکان بندرعباس انجام شده است. جمعیت مورد مطالعه شامل 519 کودک آزاردیده بود که به بخش حمایت روانی-اجتماعی جهت انجام تحقیقات بیشتر ارجاع داده شده بودند. داده­ های مربوط به مشخصات جمعیت­ شناختی و عوامل خطر با استفاده از پرسش­نامه جمع­ آوری گردیدند. داده­ ها با آمار توصیفی، رگرسیون لجستیک و نرم­ افزار SPSS نسخه­ 16 تحلیل شدند.
یافته­ ها: از بین تمام موارد، 315 مورد (7/60%) پسر بوده و 355 مورد (4/68%) زیر شش سال داشتند. در کل، در 152 مورد (3/29%)، والدین به اختلال روانی مبتلا بودند. بیشترین نوع کودک­ آزاری، به صورت غفلت از کودک بود (77%). سوءاستفاده و آزار فیزیکی کودکان بیشتر در بین مادرانی که شاغل بودند صورت پذیرفته بود. هم­چنین نتایج مطالعه نشان داد که آزار فیزیکی کودکان در بین والدین با تحصیلات پایین­تر، به میزان کمتری مشاهده می­شود. هم­چنین این نوع آزار، در بین کودکان با والدین مبتلا به اختلالات روانی و خانواده­ های تک­ والدی، شایع­تر است.
نتیجه­ گیری: این مطالعه نشان داد که مشخصات جمعیت­ شناختی کودک و والدین و برخی عوامل خطر مرتبط، تاثیر چشمگیری بر زیرگونه­ های کودک­ آزاری دارند.

کد مقاله 27958
تعداد بازدید 206

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397