عنوان
|
الگوی ساختاری رفتار قلدری بر اساس ادراکهای محیط خانوادگی و ویژگیهای شخصیتی در نوجوانان |
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
شمساله رحمانی - پیمان یارمحمدزاده - رامین حبیبی کلیبر |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 11 شماره 2 پیاپی 42 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1396 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
253-237 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
قلدری ادراک محیط محیط خانواده پنج عامل شخصیت الگوی ساختاری
|
چکیده
|
هدف: هدف پژوهش تعیین نقش ادراکهای محیط خانوادگی و ویژگیهای شخصیتی در رفتار قلدری بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره اول متوسطه شهرستان کامیاران در سال تحصیلی 93-1392 به تعداد 2100 نفر بود. با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، بر مبنای فرمول کوکران 330 دانشآموز شامل 144 دختر و 186 پسر با انتساب متناسب انتخاب شدند و سه پرسشنامه ادراکهای محیط خانوادگی گرولینک، دسای و ریان 1997، ویژگیهای شخصیتی آیزنک 1975 و مقیاس قلدری الویس 1996 را تکمیل کردند. پس از حذف 5 پرسشنامه مخدوش، دادهها با استفاده از الگوسازی معادله های ساختاری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد ضریب مسیر کل بین رفتار قلدری با گرمی پدر (39/0- = β ، 01/0 = P)، گرمی مادر (67/0- = β، 001/0 = P )، حمایت پدر (64/0- = β ، 001/0 = P)، حمایت مادر (51/- 0 = β ، 003/0 = P)، درگیری پدر (57/0- = β ، 002/0 = P )، درگیری مادر (67/0- = β ، 001/0 = P) و ادراکهای محیط خانوادگی (98/0- = β ، 01/0 = P) با رفتار قلدری منفی و ضریب مسیر کل روانپریشی (08/0 = β ، 01/0 = P) و روانرنجوری (09/0 = β ، 001/0 = P) و ویژگیهای شخصیتی (28/0 =β ، 01/0 = P ) با رفتار قلدری دانشآموزان مثبت است. در مقابل ضریب مسیر کل بین درونگرایی و رفتار قلدری دانش آموزان معنادار نبود. در تحلیل الگوی ساختاری شاخصها، برازش مناسب الگو را نشان دادند. نتیجهگیری: از آنجا که ادراک مثبت فرزندان از محیط خانواده رفتارهای قلدری را کاهش میدهد پیشنهاد میشود برنامه هایی برای آموزش خانواده جهت بهبود کیفیت رابطه والد-فرزندی تدوین و اجرا شود تا رفتارهای قلدرانه نوجوانان کاهش یابد.
|